I flere år er en række ansøgninger om statsborgerskab pist forsvundet i det it-system, der ellers skulle have håndteret dem.
Ansøgningerne er dermed ikke blevet behandlet, bekræfter Udlændinge- og integrationsministeriet i et svar til Enhedslistens indfødsretsordfører, Peder Hvelplund.
Det skriver Politiken.
I svaret forklarer ministeriet, at det blandt andet er den danske it-leverandør cBrain, der er blevet opmærksom på, at der fra 2017 til 2020 har været 31 ansøgninger, som aldrig er blevet behandlet.
Ifølge cBrain er der sket en fejl, der har betydet, at sagerne ikke automatisk er sendt videre til sagsbehandling.
Ministeriet er nu i gang med at danne sig et overblik over de 31 sager og få sendt yderligere oplysninger for at få afklaret, om sagerne er blevet behandlet.
Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad kalder det "beklageligt" og pointerer, at det er vigtigt at kunne stole på de digitale løsninger.
"Det er selvfølgelig vigtigt, at ansøgerne kan stole på, at en digital ansøgning om dansk indfødsret, der er indgivet ved hjælp af ansøgningsløsningen, også bliver modtaget i ministeriet.
I 2017 underskrev cBrain aftalen med Udlændinge- og Integrationsministeriet om leverance af F2 til håndtering af indfødsretssager.