Apples planer om at skrue ned for muligheden for at tracke Apple-brugerne uden deres direkte samtykke i det kommende styresystem iOS 14 kan komme til at Facebook dyrt.
Faktisk kan de kommende begrænsninger få ‘ødelæggende konsekvenser’ for en del af Facebook-forretningen, lyder det fra selskabet.
Det drejer sig om Facebooks såkaldte Audience Network, som Facebook anvender til at filtrere annoncer ud til brugerne.
Facebook frygter, at dette forretningsområde kan miste op mod halvdelen af sin nuværende omsætning på iOS, når iOS 14 med de kommende begrænsninger lanceres.
Med iOS 14 sigter Apple efter at forhindre apps til iPhone i at tracke brugerne med deres såkaldte IDFA - Identifier for Advertisers - der er et unikt trackingnummer i hver enhed - uden at brugeren specifikt har givet grønt lys.
I en blogpost beklager Facebooks Apples beslutning, som ifølge selskabet vil begrænse både udviklere og annoncørers mulighed for at kunne levere målrettede annoncer til forbrugerne.
“Trods vores indsats kan ændringerne føre til, at Audience Network bliver så ineffektiv på iOS 14, at det ikke giver nogen mening at fortsætte med at tilbyde løsningen på iOS 14,” lyder det fra Facebook.
Ifølge Facebook vil annoncer leveret via Audience Network således bliver ‘mindre relevante’ for brugerne.
“På grund af annoncørernes formindskede mulighed for præcist at målrette og måle på deres kampagner, skal app-udviklere og leverandører forvente lavere CPM’er på Audience Network og formodentlig også alle andre annonce-netværk på iOS,” lyder det fra Facebook.
Du kan læse hele blogposten fra Facebook her: Preparing Audience Network for iOS 14.
Læs mere om iOS 14 her: Apples nye iPhone-software gemmer på en lovende feature: Digitale bilnøgler