EU-kommissionen indleder nu officielt en kulegravning af Googles opkøb af Googles planlagte opkøb af wearable-producenten Fitbit.
Det oplyser myndigheden på sin hjemmeside.
Ledende næstformand i EU-kommissionen, Margrethe Vestager, udtaler i forbindelsen med undersøgelsen:
”Europæiske forbrugeres brug af wearable enheder forventes at vokse markant i de kommende år. Det går hånd i hånd med en eksponentiel vækst i indsamlede data, som de enheder genererer. Disse data giver en nøgleindsigt i brugernes liv og helbred. Vores undersøgelse sigter efter at sikre at Google ikke kan skævvride konkurrence-forholdende med sin dataindsamling,” udtaler hun.
Med undersøgelsen vil EU-kommissionen samtidig sikre, at Google ikke øger sin data-fordel når det gælder skræddersyet annoncering igennem sine søgemaskiner – en fordel som Kommissionen frygter kan gøre det svært for konkurrenter at matche Google annonceringstjenester.
Undersøgelsen begrundes med, at der for Google gælder tre forhold:
1. Virksomheden er dominerende i markedet for online søgeannoncering i EEA-lande
2. Google har en førerposition, når det gælder online annoncer
3. Google er dominerende inden for ad tech-tjenester
Google har betalt 2,1 milliarder dollar for Fitbit. Det svarer til omkring 13,3 milliarder danske kroner.
Læs også: Medie: Vestager åbner sag mod Google om milliardhandel