DSB har døjet med tekniske udfordringer gennem onsdagen.
Det har nu fået DSB til at fjerne kravet om pladsbillet i fjern- og regionaltog.
Det skriver DR.
Tony Bispeskov, infromationschef ved DSB, forklarer til mediet, at de tekniske problemerne udspringer i selskabets salgssystemer.
Han kan ikke forudsige, hvornår DSB igen får gjort systemerne fuldt funktionsdygtige.
DSB oplyser nu, at problemerne rammer pladsbilletter og Orangebilletter, men at de resterende billettyper skal kan købes trods de tekniske udfordringer.
Tidligere på dagen onsdag var det dog ikke muligt at købe rejser. Et it-nedbrud forårsagede, at rejsende ikke kunne købe billetter online.
Læs mere her: DSB-systemer ramt af nedbrud: Umuligt at købe togbillet online
På DSB's hjemmeside blev brugerne mødt af et gult banner med overskiften 'Salgssystemer ustabile.'
Herefter poppede der en besked op med følgende tekst.
"Det er hverken muligt at købe rejser eller pladsbilletter på dsb.dk eller i DSB app. Køb derfor din billet til rejsen i DSB Salg & Service, billetautomater, DSB 7-Eleven, DOT Billetter app eller foretag check ind på dit rejsekort. Har du ikke mulighed for at benytte ovenstående muligheder, bedes du straks efter påstigning kontakte togpersonalet," står der i meddelelsen på hjemmesiden.
Stor belastning på systemer gennem hele ugen
Nedbruddet kommer efter en uge, hvor DSB har oplevet massiv efterspørgsel grundet de billige rejsepas, der for 299 kroner giver ubegrænset adgang til offentlig transport på otte valgfri dage henover sommeren og en million Orange-billetter, som tirsdag blev sat til salg.
Derfor måtte DSB investerer i Queue-its køsystem, ligesom CIO Michael Moesgaard måtte fordoble serverkapaciteten i Microsoft Azure.
"Vi har ikke tidligere haft en mekanisme med et køsystem indbygget i vores infrastruktur. Derfor har vi fået indbygget et køsystem. Vi har også fordoblet serverkapaciteten på de berørte områder. Det har vi gjort, fordi vi har haft en forventning om, at det ville gå rigtigt stærkt med at sælge de her rejsepas," sagde Michael Moesgaard tidligere på ugen til Computerworld.
Det kan du læse mere om her: Sådan har DSB's it-afdeling håndteret tirsdagens kæmpe-belastning på it-systemerne: "Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden"