Google drosler ned for den omfattende indsamling og lagring af brugernes lokationsdata.
Selskabet vil fremover lagre data om brugernes webaktivitet og lokationer i 18 måneder, inden de automatisk slettes.
Det er en markant ændring i forhold til i dag, hvor Google i mange tilfælde opbevarer data på ubestemt tid, medmindre man som bruger selv sletter.
Topchef Sundar Pichar skriver i en blogpost, at ideen er, at Google vil opbevare færre data per default.
“Vi fokuserer på tre vigtige principper i udviklingen af vores produkter: At dine data er sikre, bliver behandlet ansvarligt, og at du er i kontrol,” skriver han.
Ændringerne kommer i en tid, hvor der for alvor er fokus på netop data-indsamling i både Europa og USA, og her er Google som en af verdens største internetfirmaer for alvor i søgelyset.
Det kan du læse mere om her: Efter forbrugerklager fra hele EU: Nu skal Googles indsamling af lokationsdata gåes efter i GDPR-sømmene
Autodelete bliver default
Ændringerne betyder, at Google fremover vil sætte den såkaldte auto-delete til 18 måneders per default i lokations-historikken, der også vil være slået fra per default, når man opretter en oonto.
Også fanerne ‘web & app aktivitet’ vil blive sat til at blive slettet automatisk efter 18 måneder.
Også på YouTube vil Google nu indføre automatisk sletning af historikken efter 36 måneder, medmindre man som bruger selv ønsker noget andet.
Google anvender i alle tilfælde typisk de indsamlede data til anbefalinger til den enkelte bruger. Således anvendes YouTube-historiekken eksempelvis til at anbefale lignende videoer til den enkelte bruger.
Google anvender ligeledes søgehistorikken kommercielt til at udvælge specifikke annoncer, som algoritmen på baggrund af data vurderer er relevante for den enkelte bruger.
Du kan læse mere om ændringerne i Sundar Pichars blogpost, som du finder her: Keeping your private information private
Læs også: