Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Hvordan klæder man sine medarbejdere på til digital version 2.0?
Teknologierne er der nu, og dag for dag udvikler de sig, så for virksomheder betyder det en ny verden, at digital version 2.0 er opstået.
Men det er jo ikke nok bare at give at give medarbejderne en kasse med digitale værktøjer.
Det kræver jo også, at man får dem klædt på, og her vil jeg give mine bud på, hvor man kan indsætte, så effekten bliver stor.
Kan man arbejde på distance?
Corona forcerede folk til at arbejde på distancen, og det giver begejstring på den korte bane.
Men det kræver, at medarbejderen har forståelse for de opgaver, der kan udføres hjemmefra.
Sidder man for eksempel og koder som sin primære arbejdsopgave vil det nærmest give mening at sidde på distancen og ikke bliver forstyrret.
Omvendt kan man have en masse interaktioner med andre kollegaer, kunder og leverandører, så distancen kun giver begrænset effektivitet.
Kan man opnå øget effektivitet?
Mange sidder i bilen dagligt i flere timer, og her kan man holde telefonmøder, men meget af tiden er spildtid.
Så hvis man er indstillet på at stemple ind, vil man pludselig kunne opnå en-to timer mere arbejdstid.
Fordelene er åbenlyse for den digitale medarbejder, fordi man vil undgå spildtid. Men for at opnå den effektivitet kræver det, at de digitale medarbejdere har disciplin og evnen til at kunne planlægge en hel arbejdsdag derhjemme.
Kan systemerne understøtte det?
Den digitale medarbejder begynder også at blive mere fortrolig med de nye teknologier. I begyndelsen anvendes for eksempel Teams/Skype til statusmøde - men i takt med fortrolighed ser vi, at webinar samt workshops vinder frem.
Det giver en fremdrift og nye muligheder for at den digitale medarbejder og udviklingen vil buldre derudaf, da eksempelvis tegneprogrammer gør, at meget kan afklares.
Kan man opnå tillid?
Fordommene er mange om, at hjemmearbejde en dag er en halv fridag.
Så fra ledelsen kræver det nu tillid til, at medarbejderen kan arbejde globalt, fleksibelt og på skæve dage.
Den digitale medarbejder, der kan styre det, vil følesig mindre stresset, og ledelsen kan rette fokus på at gøre den digitale medarbejder bedre.
Kan medarbejderen styre det?
Udfordringerne er mange, så det kræver stadig styring, så man ikke falder i det digitale hul.
Så ledelsen og medarbejderen må lave en plan, så man eksempelvis kan omsætte to timers kørsel på udvalgte dage til et effektivt, digitalt arbejde på hjemmekontoret.
Kloge og visionære ledelser skal skabe rammerne, og så er jeg sikker på, at den omstillingsparate digitale medarbejder kan styre det.
Gode råd:
- Arbejde fra distance kræver, at mindsettet også er digitalt hos medarbejderen.
- Medarbejdere, der kan planlægge en effektiv hjemmedag, vil opnå øget effektivitet.
- Uddannelse i digitale værktøjer for medarbejderen giver tillid på den lange bane.
- De samlede omkostninger skal ses fra et helikopter-perspektiv, så tilliden giver gevinst for alle.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.