Telia lader børn skaffe nye mobilkunder

Kritikken hagler ned over Telia i forbindelse med et nyt abonnementssystem, hvor man belønnes for at skaffe nye kunder med et gradvist nedsat abonnement. Børnerådet mener, at det er misbrug af børn og en markedsføringsekspert er sikker på, at ordningen mest taler til de yngste forbrugere.

Telia har sat gang i en kampagne, hvor børn og unge får belønning i form af gratis abonnement, hvis de får lokket vennerne med ind i butikken. Det giver anledning til stærk kritik fra Børnerådet, skriver Politiken.

For hver gang, der ryger en ny kunde ind, som den unge har refereret, bliver der hakket 20 kroner af Telia Xpress Vennepris-abonnementet for den, som skaffede den nye kunde. Seks nye kunder er lig med et gratis abonnement.

Børnerådet kritiserer metoden i stærke vendinger og mener, at Telia forsøger at sætte børn til at lave selskabets markedsføring for en meget ringe betaling.

- Det er usmageligt. Jeg er modstander af, at børn bliver aktører i virksomheders markedsføring. Her er det særlig slemt, for de indgår en form for erhvervsaftale med Telia, som jo tjener tusindvis af kroner på de nye kunder siger Klaus Wilmann, rådets formand, til Politiken.

Opfordrer til boykot

Han opfordrer direkte forældre til at boycotte selskabet og nedlægge veto mod deres børns engagement i Telias belønningsprogram.

Lektor på Handelshøjskolen Hanne Niss er ikke i tvivl om, at det er de yngste forbrugere, som er mest tilbøjelige til at deltage i et sådant belønningssytem.

- Kammeraternes pres og indflydelse bestemmer ofte, hvilke produkter børnene køber. Det gælder også mobilabonnementer«, siger hun og kalder markedsføringsmetoden ?kynisk?.

Sammenligner med pyramidespil

I Forbrugerrådet er man ikke mindre kritisk og sammenligner ordningen med et pyramidespil.

Telias kommunikationschef Robert Neimanas afviser blankt sammenligningen.

- Det har intet med pyramidespil at gøre. Du får ingen ekstra gevinst, hvis de kunder, du hverver, selv skaffer flere abonnenter. Ordningen er etisk i orden, for den er gennemskuelig. Forældrene skal desuden sige god for, at deres børn lader sig hverve som nye kunder, siger han til avisen.

Det oplyses ikke, hvor mange abonnementer Telia har på Telia Xpress Vennepris.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere