Telia lader børn skaffe nye mobilkunder

Kritikken hagler ned over Telia i forbindelse med et nyt abonnementssystem, hvor man belønnes for at skaffe nye kunder med et gradvist nedsat abonnement. Børnerådet mener, at det er misbrug af børn og en markedsføringsekspert er sikker på, at ordningen mest taler til de yngste forbrugere.

Telia har sat gang i en kampagne, hvor børn og unge får belønning i form af gratis abonnement, hvis de får lokket vennerne med ind i butikken. Det giver anledning til stærk kritik fra Børnerådet, skriver Politiken.

For hver gang, der ryger en ny kunde ind, som den unge har refereret, bliver der hakket 20 kroner af Telia Xpress Vennepris-abonnementet for den, som skaffede den nye kunde. Seks nye kunder er lig med et gratis abonnement.

Børnerådet kritiserer metoden i stærke vendinger og mener, at Telia forsøger at sætte børn til at lave selskabets markedsføring for en meget ringe betaling.

- Det er usmageligt. Jeg er modstander af, at børn bliver aktører i virksomheders markedsføring. Her er det særlig slemt, for de indgår en form for erhvervsaftale med Telia, som jo tjener tusindvis af kroner på de nye kunder siger Klaus Wilmann, rådets formand, til Politiken.

Opfordrer til boykot

Han opfordrer direkte forældre til at boycotte selskabet og nedlægge veto mod deres børns engagement i Telias belønningsprogram.

Lektor på Handelshøjskolen Hanne Niss er ikke i tvivl om, at det er de yngste forbrugere, som er mest tilbøjelige til at deltage i et sådant belønningssytem.

- Kammeraternes pres og indflydelse bestemmer ofte, hvilke produkter børnene køber. Det gælder også mobilabonnementer«, siger hun og kalder markedsføringsmetoden ?kynisk?.

Sammenligner med pyramidespil

I Forbrugerrådet er man ikke mindre kritisk og sammenligner ordningen med et pyramidespil.

Telias kommunikationschef Robert Neimanas afviser blankt sammenligningen.

- Det har intet med pyramidespil at gøre. Du får ingen ekstra gevinst, hvis de kunder, du hverver, selv skaffer flere abonnenter. Ordningen er etisk i orden, for den er gennemskuelig. Forældrene skal desuden sige god for, at deres børn lader sig hverve som nye kunder, siger han til avisen.

Det oplyses ikke, hvor mange abonnementer Telia har på Telia Xpress Vennepris.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel