Mange snyder sig selv for penge og tid, hvis man arbejde i den danske spilbranche.
Lange arbejdsuger og dårlig løn er realiteten hos et flertal af de adspurgte i en undersøgelse af den danske spilbranche, som Prosa har udarbejdet. Det skriver DR.
Her svarer mere end tre ud af fem af deltagerne, i alt 61 procent, at de får en lavere løn, end de vil kunne få i en anden branche.
Samtidig svarer en ud af fem, at der regelmæssigt bliver arbejdet i op til 45 timer eller mere i såkaldte ’crunch’ sessioner, hvor der ydes ekstraordinært overarbejde.
Forholdende er bekymrende, særligt fordi lønnen ikke nødvendigvis følger med, mener faglig konsulent hos Prosa, Bjarke Friborg.
”Der var 20 procent (af undersøgelsens respondenter), der regelmæssigt arbejdede op til 45 timer eller mere per uge. Det er simpelthen et tegn på indarbejdet crunch i branchen. Det, synes vi, er bekymrende – særligt når det sammenholdes med, at der er meget, meget få, der bliver honoreret for det overarbejde, de lægger,” siger han.
Bjarke Friborg noterer sig samtidigt, at crunch-fænomenet’ er så indgroet i medarbejdernes bevidsthed, at det ofte ikke bemærkes blandt de ansatte.
Samtidig understreger han, at mange af spilbranchens Prosa-medlemmer er glade for deres beskæftigelse, som beskrives som værende ’sjov, kreativ og professionelt udfordrende’.
Prosas undersøgelse foregik blandt 71 Prosa-medlemmer i spilbranchen fortaget i perioden fra 27. juni til 1. juli 2019.
Undersøgelsen resultater kan læses her.
Læs også: Ansatte i den danske spilbranche klager over arbejdsforhold: Det er det vilde vesten