Godmorgen her fra Computerworld. Her kommer ugen første morgen-briefing, der endnu engang bliver mærket af den globale corona-epidemi.
Vi indleder dog dagens nyheds-overblik uden for corona-krisen med en af skyggesiderne af digitaliseringen.
Bankkunder rammes hårdere af netbank-svindel
Danmarks største bank Danske Bank advarer nu mod, at netbanks-svindlerne har fået mere vind i sejlene.
Det er nemlig blevet nemmere for de kriminelle at stjæle endnu flere penge gennem netbank hos danske bankkunder.
Det skriver erhvervsmediet Finans.
De mange digitale muligheder gennem danske banker som Mobilepay, online-lån og investeringer, giver nemlig de it-kriminelle endnu større spillerum end tidligere.
"Det er ikke længere nok kun at se på det kort eller den konto, svindleren er kommet ind ad. De mange digitale måder at bruge banken på betyder, at de kriminelle kan slippe af sted med langt flere penge fra den enkelte kundes netbank, end de kunne tidligere," siger Ketil Clorius, der er chef for svindelbekæmpelse i Danske Bank til Finans.
Politiet har dog i samarbejde med bankerne og Nets en række digitale værktøjer, der skal hjælpe med at afsløre svindlen.
Læs mere om det her: Nets har opdaget nyt trick blandt de it-kriminelle: Live-phishing sætter tofaktor-godkendelse ud af spillet
100.000 kroner på vej til SMV'ers digitale omstilling
Fra i dag mandag 20. april er det nemlig muligt for alle SMV'er med mellem 3 og 249 medarbejdere, at søge en ny tilskudsordning.
Pengene kommer fra SMV:Digital, og giver mulighed for at få rådgivning om digital omstilling for op mod 100.000 kroner.
"Det er virkelig en værdsat håndsrækning til danske SMV’er. De små virksomheder er hårdt ramt af nedlukningen af Danmark, men det kan være en hjælp og en anledning til at komme i gang med e-handel, e-eksport og med digitalisering i det hele taget – og dermed være bedre rustet til genåbningen af Danmark," skriver branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst fra DI Handel på organisationens egen side.
Hun understreger også, at det netop under corona-krisen kan være relevant for mange mindre virksomheder.
"Her under cornakrisen har det for flere virksomheder været en redningskrans f.eks. at satse på e-handel."
Antallet af falske streaming-sider stiger eksplosivt
Nedlukningen af dele af det danske samfund, der i dag træder ind i sin sjette uge har fået danskere til at flokkes om de mange streaming-tjenester.
Men det har mange kriminelle allerede opdaget, og derfor er antallet af falske streaming-hjemmesider steget eksplosivt, viser en opgørelse fra selskabet Mimecast.
Siderne forsøger at lokke dankortoplysninger ud af de danske forbrugere ved at efterligner hjemmesider som Netflix og Disney+.
“Vi har set en markant stigning i antallet af mistænksomme domæner, der imiterer et bredt udvalg af streaming-giganter med forbryderiske formål. Disse falske hjemmesider forsøger at lokke ofre til med et slagtilbud eller gratis abonnementer, og målet er at stjæle personlige data – det kan være navne, adresser eller andre personlige oplysninger som kreditkortoplysninger,” siger Carl Wearn, der er head of e-crime i Mimecast.
Selskabet har observeret intet mindre end 700 sider der alene forsøger at efterligne Netflix' hjemmeside.
Genåbning fik frisør-portaler til at lukke
Natten til fredag blev Folketingets partier enige med regeringen om, at åbne yderligere for Danmark de kommende dage.
Derfor er det fra i dag igen muligt at blive klippet hos frisøren eller få sig den tatovering, man de sidste fem uger har ærgret sig over måtte udskydes.
Aftalen fik dog bookingsystemerne hos flere danske frisører til at gå ned, skriver Ekstra Bladet.
Ifølge avisen kunne leverandøren Bestilling.dk ikke følge med de mange efterspørgsler fra kunder og derfor gik systemet ned. En twitter bruger skriver også, at booking-tjenesten Hairtools også kortvarigt var nede.
Efter weekendens store pres skulle det dog her til morgen igen være muligt at bestille en tid hos sin lokale frisør.
Orange skal levere digital transformation til maling-gigant
Den franske it-gigant Orange har indgået et samarbejde med verdens største producent af maling AkzoNobels.
Aftalen betyder, at Orange skal levere en gennemgribende digitale transformation for maler-koncernen.
Det gælder alt fra sikkerhedsløsninger til netværks- og teleløsninger, oplyser de to parter i en pressemeddelelse.
“Vi har igennem flere år haft et godt samarbejde med AkzoNobelmed henblik på at skabe konkurrencefordele for dem gennem optimering af deres infrastruktur. Vi ser frem til at finde nye, sikre og innovative måder at understøtte vækst samt udnytte data til yderligere innovation i branchen,” siger Frank Baggermans, administrerende direktør, Orange Business Services i Benelux.