Man behøver ikke at bruge særlig lang tid i selskab med Good Job! før man bliver klar over at nogle af de bedste ideer også ofte er nogle af de simpleste, når de er lige så godt sammensat som her.
Som en unavngiven mandsperson med store drømme om eget kontor på den øverste etage, bedes man bogstaveligt talt om at starte helt fra bunden, hvor man skal tage sig af alle de fysiske opgaver som ingen andre i firmaet har tænkt sig at røre.
Banerne er således delt sådan op at de tematisk og sværheds-mæssigt er repræsenteret via etager i det fiktive firma, der gradvist bliver mere og mere udfordrende jo tættere man kommer på toppen.
Med sikkerhedshjelmen skruet godt på kastes man direkte ud i det hele, med kun en kort beskrivelse af opgaven som guide. Hvordan man herfra har tænkt sig mest effektivt at løse det hele, er helt op til en selv, hvilket hurtigt skal vise sig at være et af spillets bedste tricks.
Fra et isometrisk perspektiv har man godt udsyn over de forskellige kontorlandskaber og de ansatte, hvilket er et godt udgangspunkt når man bedes flytte en fladskærm over til præsentationslokalet, sørge for at alle har wifi-forbindelse eller finde en ny strømkilde til en server der er gået i stå.
Læs også: Animal Crossing - New Horizons anmeldt: Nintendo indbyder til ferie på din egen paradis ø
Hvor Good Job! dog tilsætter det hele dets eget charme, er ved at stort set alt i de forskellige kontorlandskaber har vægt og fylde, og derfor reagerer med en overdreven fysik der hurtigt resulterer i kaos hvis man ikke passer på.
Ekstra udfordrende bliver det hele ved at man efter hver gennemført opgave bedømmes ud fra hvor meget man har kostet firmaet i skader, samt hvor lang tid man har taget om det hele.
At flytte en fladskærm op og ned af trapper, undgå samlinger af kaffedrikkende ansatte og manøvrere sig rundt mellem selvåbnende døre der har deres eget liv, bliver derfor hurtigt et spørgsmål om snilde og list. Ligeledes når der skal trækkes kabler, styres transportbånd eller tages kontrol over en kran for at flytte rundt på lagervarer.
Det kunne godt alt sammen lyder som en tør omgang udelukkende lavet til et OCD-publikum, men i Good Job! bruges de stringente rammer som et oplæg organisk kaos.
At løbe gennem et kontor med en kopimaskine fordi man ønsker at sætte en ny tidsrekord, resulterer eksempelvis ofte i at et par ansatte bliver slynget omkuld, vandbeholderen bliver tippet over og et bord eller to står alternativt. Det er her tandhjulene for alvor bliver sat i gang, for spillets regler er løse nok til at man selv kan vælge om man vil satse på den hurtigste tid og ignorere det kaos der måtte følge med.
Langt hurtigere end nøjsomt at bevæge kranen uden om de forskellige objekter der måtte stå i vejen, er det eksempelvis først at bruge den til at nedlægge enhver forhindring for herefter at have en direkte vej at flytte sine varer. Ligeledes er det langt hurtigere er lave en improviseret slangebøsse med et spændt strømkabel, for på den måde at sende kopimaskinen gennem flyvende gennem murer og vinduer, end det er nøjsomt at slæbe den rundt.
Det er her Good Job! for alvor bliver sjovt, for friheden til at improvisere er stor og resultaterne ofte hylende morsomme når det hele går galt. Sjovere bliver det kun hvis man tager en kammerat med og på den måde kan lave dobbelt så meget ballade på den samme tid.
Good Job! er hvad der sker når en virkelig sjov ide bliver udført på overbevisende vis. Her er kælet for detaljerne, tænkt over den visuelle side og fyldt på med systemer der lader spilleren tilføre det hele sine egne løsninger. Samtidigt er det et af den slags spil hvor de fleste vil kunne være med uden særlig mange instrukser, hvilket kun gør det hele bedre.
Det er ikke sikkert at vi ved slutningen af året vil fremhæve det som et af årets største spiloplevelser, men ikke desto mindre er Good Job! lige nu og her et glimrende eksempel på lettilgængelig underholdning af en snedig slags, som mange Switch-ejere bør kigge nærmere på.