Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Når du som virksomhed går fra startup til scaleup, svarer det lidt til at gå fra en relativt ubekymret teenage-tilværelse til at blive voksen.
Ligesom med mennesker er det i de første år, det grundlæggende arvemateriale formes, og det er ofte de ting, virksomheden gør og siger, mens grundlæggerne stadigvæk knokler løs i den famøse forældregarage, der kommer til at definere virksomheden og dermed også dens kultur.
I takt med virksomhedens modning og glidende bevægelse ud af teenageårene følger en række ting.
Blandt andet (forhåbentlig) en højere og højere omsætning, flere og flere ansatte og måske endda kunder i udlandet, økonomiafdelinger og bestyrelsesmøder.
Det gør det sværere og sværere at holde fast i den kultur, som synes altomfavnende og ufravigelig i begyndelsen.
Min og min brors egen virksomhed (og ja, den startede vi også i en garage…) bygger på samme måde næsten klichéagtigt på cowboytoast, bordfodbold og utallige overnatninger på ”kontoret”. Det var vores oprindelige ”kultur”.
Men vi havde også et lidt mere voksent værdigrundlag med os, ganske enkelt fordi vi troede på, at en ordentlig virksomhed også havde et ordentligt sæt værdier.
Dem har vi masseret og raffineret igen og igen over årene, og i dag står vi med en global virksomhed, der bygger på noget så venturekapitalistfjernt som filosofi, dannelse, åndelighed og etik.
Det kan måske lyde en smule højtravende, men det handler i virkeligheden om at dyrke nogle af de lidt dybere ting i os mennesker. Ting, der har med eftertænksomhed, refleksion og fordybelse at gøre.
Ville investere millioner
Ikke desto mindre stod vi en dag over for Promentum Equity Partners, der ønskede at investere millioner i os.
Og de spurgte sjovt nok ikke til vores arbejde med filosofi, dannelse og mindfulness.
I stedet opdagede vi hurtigt, at dette nye investorgame handlede om vækst, forudsigelighed og gentagelighed. Om growth efficiency rates, customer acquisition costs, trailing 12 month customer net dollar retention, average size deal. Og den slags.
Det skal man som venturekapitalvirksomhed gå virkelig meget op i, og derfor nytter det ikke noget, at man som startup kommer med lidt tal på bagsiden af en serviet og tror, det er den gode idé, der får venturemillionerne til at rulle ind.
Dog er min pointe, at jeg ville ønske, der var mange flere venturekapitalister som Promentum.
De kunne nemlig rent faktisk se, at vi havde fat i noget interessant og værdiskabende, når vi talte om dannelse, etik og filosofi som kultur- og forretningsbærende elementer.
Reel business value
De anerkendte det således som reelle business values på linje med alle de parametre, vi ellers skulle forholde os til i et regneark.
Selvfølgelig har vi været begunstiget af, at AskCody har leveret gode tal og international vækst, siden de kom med ombord. Men min påstand er, at vi har kunnet skabe væksten, netop fordi vores VC-partner gav os mulighed for at holde fast i vores værdier. Vi har altså ikke skabt en succesrig forretning på trods af vores værdigrundlag, men i kraft af det.
Vi er endda gået så langt, at vi har sendt vores COO på dannelsesskole hos Leith Society.
Og her er det med al tydelighed gået op for os, at filosofi, etik, mindfulness, meditation og dannelse rent faktisk er en tendens i erhvervslivet, som mange hundrede andre ledere og virksomhedsejere også har set lyset i.
Sammen med en venturekapitalist, der kan se, at det er helt afgørende forretningsparametre, tror jeg, vi har skabt fundamentet for en helt ny dagsorden i erhvervslivet. En dagsorden, hvor vi ikke kun taler om golf, MBA og pekuniære ting i livet, men om dannelse, følelser og eftertænksomhed.
Jeg kan kun opfordre til, at endnu flere gør det.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.