Corona-virussen er allerede ved at sætte sig markante spor i økonomien, og det kan mærkes hos flere virksomheder.
Den svenske telegigant Telia meddeler nu, at man forventer en samlet indtjening i 2020 på mellem 0-0,5 milliarder svenske kroner. Sidste år havde selskabet en indtjening på 1,5 milliarder svenske kroner.
Dermed kommer koncernen til at se et fald på minimum en millard svenske kroner eller hvad der svarer til omkring 600 millioner danske kroner.
Læs også: Teletrafik er 10-doblet: Corona-tiltag presser danske telefonsystemer til det yderste
Telia understreger i meddelelsen, at det er svært at forudsige indtjeningen for det kommende år. Men vurderingen kommer efter række negative effekter som følge af corona-virussen.
Særligt selskabets tv-forretning kommer til at blive ramt hårdt, vurderer Telia selv.
"På trods af en stigning i tv-forbruget, der har resulteret i en stigning i rækkevidden for vores allerede populære tv-kanaler, Telia Company er vidende til et hurtig fald i annonce-indtægter. Samtidig har aflysningen af globale sportsbegivenheder haft en negativ indflydelse på vores betalings-tv indtægter," skriver Telia i meddelelsen.
For tidligt at spå om den danske forretning
Hos Telias danske forretning, mener topchef Thomas Kjærsgaard, at det endnu er for tidligt at sige, hvilke konsekvenser det kommer til at få.
Mens indtjeningen på roaming falder, fordi folk ikke rejser til udlandet, så ser den danske topchef en stigning i data og taler, siger han til ITWatch.
"Det begynder at blive kritisk for mig, hvis vi ser store konjunkturudsving og påvirkning af kundernes købsmønstre. Det handler om, hvor hurtigt de offentlige hjælpepakker får effekt i det danske erhvervsliv. Spørgsmålet er, hvor hurtigt vi kan stoppet den negative udvikling. Det påvirker mig. Hverken du eller jeg kan spå om, hvad der kommer til at ske efter påske: Hvor stor påvirkning har det her? Nogle virksomheders likviditet er god nok, mens andres ikke er," siger Thomas Kjærsgaard til mediet.
Hos moderselskabet i Sverige har man dog markeret fem områder som særligt risikable under den nuværende corona-krise.
- Rejseforbud betyder lavere roaming-indtjening.
- Begrænsede sportsbegivenheder lægger pres på tv-distribution.
- Den finansielle stabilitet hos kunderne.
- Generelle effekter på forsyningskæden.
- Medarbejdernes tilgængelighed og velbefindende.