#MeToo-bevægelsen har sat tydelige spor på snart sagt alle brancher, lige fra de bonede gulve i Hollywood til magtens korridorer verden over.
Det er en bevægelse, som både i det store og det små har forandret den måde, vi mennesker omgås hinanden i professionelle sammenhænge.
I bogen ”#MeToo in the Corporate World” undersøger Sylvia Ann Hewlett den påvirkning, #MeToo-bevægelsen har haft på erhvervslivet, og hun konkluderer, at der stadig er rigeligt at tage fat på.
Ifølge Hewlett har bevægelsen været fokuseret nærmest udelukkende på krænkelser af hvide kvinder, og dermed har den negligeret andre lige så udsatte minoritetsgrupper, herunder sorte mænd, homoseksuelle og latinamerikanere.
Derudover har bevægelsen – på samme tid med de positive forandringer, den har bragt med sig – også haft negative følgevirkninger.
Hewlett viser blandt andet, hvordan mandlige chefer ofte er tilbageholdende med at ansætte yngre kvinder af fare for at blive anklaget for krænkelser.
Eksempler på denne tendens ser man ifølge Hewlett i så forskellige organisationer som Google, Nike og i den katolske kirke (også når man ser bort fra muligheden for at ordinære kvindelige præster, hvilket den øverste direktør i Rom som bekendt stadig ikke tillader).
Endelig foreslår Hewlett en ny strategi til beskyttelse af både ansatte og arbejdsgiver med eksempler fra den virkelige verden.
Sylvia Ann Hewlett er økonom, som i mange år har været en førende stemme i debatten om minoriteter på arbejdsmarkedet. Som forfatter står hun bag flere anmelderroste bøger.
Bog: #MeToo in the Corporate World – Power, Privilege and the Path Forward. Forfatter: Sylvia Ann Hewlett. Udgivet af Harper Business