Danmarks Meteorolgiske institut (DMI) og dets hjemmeside møder principiel kritik fra Datatilsynet for hjemmesidens håndtering af persondata.
Det skriver Politiken.
I afgørelsen fra myndigheden lyder det, at det kræver for mange klik for besøgende der vil takke nej til behandling af personoplysninger.
For at undsige sig videredeling af persondata skal besøgende hos DMI’s hjemmeside først vælge ’Vis detaljer’ for efterfølgende at vælge ’Opdater Samtykke’. En fremgangsmåde, som Datatilsynet vurderer er uigennemsigtig, lyder det.
DMI, der benytter Googles udbredte annonceplatform, gør det dermed umuligt at afslå behandling af personoplysninger som ip-adresse og online-aktiviteter ved det indledende besøg.
Bombe under digital økonomi
Afgørelsen udgør en fundamental trussel for den digitale, annonce-baserede økonomi, hvor hjemmesider indsamler brugerdata mod betaling fra annoncør-netværk.
”Afgørelsen er en bombe under den digitale økonomi. Den udfordrer selve finansieringen af mange kommercielle hjemmesides aktivitet. Grunden til, at mange websites er gratis at besøge er, at adtech-industrien har modtaget data om brugerne for i stedet at formidle annoncer,” siger professor i it-ret ved CBS, Søren Sandfeld Jakobsen til Politiken.
Han understreger, at afgørelsen ikke forbyder videredeling af data, men at kravene er skærpet i en grad, der vil give udfordringer til online-virksomheder.
Løsningen, som Datatilsynet kritiserer, er i brug hos populære hjemmesider som BT, Berlingske, Politiken, Rejseplanen og Den Blå Avis.
Læs også: Google vil udfase en af Chrome-browserens mest udskældte funktioner