Urmageri og schweizisk håndværk hører sammen, men når man måler på styksalg, er det Californien, der nu tager teten.
Det viser de nyeste tal fra analyseinstituttet Strategy Analytics, som viser, hvordan Apple og sine smartwatches i Apple Watch-serien nu udkonkurrerer den samlede schweiziske urindustri.
Urspecialisterne fra den schweiziske urindustri som Swatch, Omega, Rolex og Tag Heuer og deres samlede produktion på 21,1 millioner ure må se sig overhalet af den amerikanske tech-virksomhed, som igennem 2019 har sendt 30,7 millioner ure ud i handlen.
Læs Computerworlds anmeldelse her: Test: Apple Watch 5 viser at Apple også kan tage fejl - og rette det med en grundlæggende strategiændring
Det svarer til en fremgang på 36 procent for Apple og Watch, mens det udgør en nedtur på 13 procent for den schweiziske urindustri.
Senioranalytiker hos Strategy Analytics, Steven Waltzer, forudser dystre udsigter for den etablerede urbranche:
”Traditionelle urmagere, som Swatch eller Tissot, er ved at tabe smartwatch-krigen. Apple Watch tilbyder et bedre produkt igennem bredere salgskanaler, som tiltaler yngre brugere, der i stigende grad efterspørger digitale løsninger til håndledet. Vinduet er ved at klemme i for de schweiziske mærkers smartwatches. Deres tid at ved at rinde ud,” lyder hans prognose.
Apples Watch findes nu i sin sjette version siden debutten i 2014.
Læs også:
Ny analyse: Nu sælger Apple flere ure end hele den schweiziske ur-industri til sammen
Apple angriber urmarkedet med det tunge skyts - særligt en af verdens store ur-producenter lider