Det kan blive en dyr fornøjelse at bruge data i udlandet, hvis man befinder sig uden for EU.
Det har Teleankenævnet netop slået fast efter, at to forbrugere er blevet pålagt at betale henholdsvis 1.800 og 17.736 kroner til deres teleselskaber.
Forbrugerne havde ellers klaget til Teleankenævnet over den dyre ekstra regning, som de havde fået for at bruge data i udlandet.
Men der er ingen vej uden om, fastslår myndigheden.
"Når du rejser i andre EU-lande, betaler du de samme takster for mobildata som herhjemme. Det gælder ikke ved rejser uden for EU, hvor priserne kan variere meget alt efter, hvilket land du rejser til, og hvilket mobilselskab du er kunde hos," siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann ifølge afgørelsen.
Den ene forbrugers datter havde fået en ekstra regning på mere end 17.000 kroner efter en ferie i Thailand, hvor hun altså havde brugt mobildata for det store beløb.
Forhøjede beløbsgrænse fire gange
Derfor forsøgte forælderen at få regningen annulleret hos Teleankenævnet. Men der er ingen vej uden om, lyder det fra myndigheden.
Teleselskabet havde nemlig flere gange sendt sms'er til datteren om, at hun havde opbrugt sin grænse for mobildata i udlandet på 450 kroner.
Læs også: Teleankenævnet slår fast: Du skal selv betale for svindel, hvis du ikke har kode på dit simkort
Men fire gange valgte hun at besvare sms'erne og forhøje beløbsgrænsen med op til 25.000 kroner.
"Typisk vil der være en beløbsgrænse for dataforbrug uden for EU, som
forbrugeren løbende kan forhøje. Dataforbruget kan være relativt dyrt, så vær opmærksom på dit dataforbrug, og hvad du hæver grænsen til," påpeger Susanne Aamann.
I den noget billigere sag mente forbrugeren, at han udelukkende havde brugt Wi-Fi på sin rejse til Brasilien, og derfor ikke skulle betale 1.800 kroner for mobildata i udlandet.
Læs også: Teleankenævnet undsiger igen roaming-reglerne: Danske mobilselskaber må godt hæve abonnementsprisen
Men også her slår Teleankenævnet fast, at teleselskabet har registreret det rigtige mobildataforbrug, og at ekstraregningen derfor er helt efter reglerne.
"Herudover fandt ankenævnet, at forbrugerne i den velkomst-SMS, som de havde modtaget fra teleselskabet ved ankomsten til Brasilien, var blevet tilstrækkeligt tydeligt oplyst om priser for data," skriver Teleankenævnet i afgørelsen.