Google har udviklet det, som selskabet kalder for verdens mest avancerede chatbot. Den hedder Meena.
Chatbotten er blevet trænet på 341 gigabyt offentlig debat fra sociale medier, og i modsætning til andre chatbots, kan Meena ‘samtale’ om stort set hvad som helst.
Ifølge Google gør det chatbotten til noget helt unikt. For normalt er chatbots stærkt specialiserede og kun i stand til at samtale med brugere inden for ret snævre emner, som de er særligt udrustede til at håndtere.
Meena er tænkt anderledes. Målet med chatbotten er helt konkret at udvikle en ‘menneske-lignende open-domain chatbot,’ lyder det fra Google.
Meena bygger blandt andet på en ny evaluation-metrik, som Google gerne ser anvendt som standard for chatbots fremover.
Den hedder SSA (‘Sensibleness and Specificity Average’) og er kodet til at fange basale, men betydningsfulde, elementer i samtaler mellem mennesker.
Det gør chatbotten i stand til at svare mere fornuftigt og ‘ikke-mekanisk’ end andre chatbots, lyder det fra Google.
Selskabet træner lige nu Meena til at blive mere fornuftig og menneske-lignende. Det sker blandt andet ved hele tiden at udsætte chatbotten for en række tråde og valgmuligheder. I alt har Meena-modellen 2,6 milliarder parametre, lyder det fra Google.
“Meningen med træningen er at minimere rådvildheden og usikkerhed i forbindelse med at forudsige næsten token (i dette tilfælde det næste ord i en samtale),” lyder det fra Google.
Chatbotten bygger blandt andet på Googles arkitektur ‘Evolved Transformer seq2seq.’
Du kan læse mere om den avancerede chatbot og måden, som den fungerer på, hos Google her: Towards a Conversational Agent that Can Chat About…Anything.
Google har endnu ikke lanceret chatbotten for offentligheden, og det er måske meget godt.
I hvert fald er eksempelvis Microsoft tidligere røget ud i problemer på grund af lanceringen af en chatbot, der skulle trænes.
Det kan du læse mere om her: Microsoft risikerer shitstorm efter uforudselig chat-bot pludselig skiftede emne: "Koranen er meget voldelig"
Læs også:
Amazons kunstige intelligens nærmer sig stort gennembrud: Næste stop er din stue
Usikker på effekten og værdien af chatbots? Jamen, så start da den første bot på en intern målgruppe
Hos Adidas er mere end 50 procent af kundeservicen er blevet automatiseret med softwarerobotter