Det store tjekkiske antivirus-selskab Avast har indsamlet data om brugerne og videresolgt oplysningerne til en række store selskaber uden at informere brugerne.
Det skriver de to medier Motherboard og PCMag.
De to medier har blandt andet haft adgang til lækkede brugerdata og kontrakter som viser, at Avast har indsamlet data om brugerne internetvaner.
Disse data er følgende blev sendt videre til et datterselskab ved navn Jumpshot, som har anvendt dem i produkter og ydelser, som er blevet solgt til store selskaber som blandt andet Google og Microsoft.
Kan spores
Allerede før nytår kom det frem, at Avast indsamlede data om kundernes browser-historik.
Men dengang slog selskabets administrerende direktør Ondrej Vlcek fast, at dataene var anonymiserede og umuligt kunne spores tilbage til individuelle brugere.
Læs også: Avis: Sikkerhedsfirmaet Avast videresælger informationer om brugernes browser-vaner
Men Motherboards og PCMags artikler dokumenterer nu, at det rent faktisk er muligt at identificere individuelle brugere på baggrund af de indsamlede data.
De nye oplysninger har fået Avasts administrerende direktør Ondrej Vlcek til at udsende en pressemeddelelse, hvor han undskylder og samtidig meddeler, at Avast trækker stikket til datterselskabet Jumpshot.
”Sammen med bestyrelsen har jeg besluttet at stoppe Jumpshots dataindsamling og lukke Jumpshot med øjeblikkelig virkning,” skriver han.