Den californiske hifi-producent Sonos har siden nullerne dannet skole med sine internet-opkoblede højtalere, der siden 2006 trådløst har kunnet streame musik fra mobilen og nettet.
For flere af de populære enheder slipper supporten dog snart op – med vrede og boykot-trusler til følge.
Miseren startede oven på at selskabet tidligere på ugen udmeldte, at supporten til visse Sonos-produkter vil ryge fra maj 2020.
Om fem måneder vil produkter som selskabets originale Zone afspillere, Connect:Amp og Bridge samt første generations Play:5 højttalere ikke længere blive understøttet, hvilket betyde at nye funktioner og support-features men også
De berørte produkter er blevet solgt mellem 2006 og helt frem til 2015.
På sin blog giver Sonos følgende forklaring til support-ophøret:
”Vi er ekstremt stolte af, at vores produkter kan holde i lang tid og at brugerne fortsat har glæde af dem. Faktisk er 92 procent af de produkter vi har solgt stadig i brug i dag. Det er uhørt i forbrugerelektronikverdenen. Vi er dog kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter rammer en tekniske grænse når, det gælder hukommelse og regnekraft.”
Udbredt vrede
Trækket får de kunder, der i sin tid var blandt de første til at investere i Sonos-økosystemet til at rase, skriver netmediet Fastcompany.
På Twitter-sfæren vinder hashtagget ’#sonosboycott’ udbredelse, mens brugere raser over selskabets beslutning.
”Jeg er åndsvagt rasende over Sonos og den e-mail jeg har modtaget, hvor de trækker stikket til fem af mine højttalere og forstærkere. Connect: Amp (x2) & Play 5 (x3). Det er over 2500 dollar ned i kloakken,” lyder en af svadaerne på det sociale medie.
Samtidig ytrer flere brugere, at tilliden til selskabet nu er helt væk. ”Vil nogen kunne stole på Sonos nu. ALDRIG!” skriver en anden vred bruger, som samtidig kræver Sonos-CEO Patrick Spences afgang.
Tilbyder tilbud
Sonos har ellers forsøgt at imødekomme deres første kunders vrede med et tilbud til de Sonos-ejere, som i om kort tid må se sig om efter nyt udstyr.
I en mail til kunderne tilbyder Sonos sine kunder en rabat på 30 procent på nyt Sonos-udstyr. Trækket synes dog ikke at have dulmet utilfredsheden hos hverken kunder eller investorer.
Selskabets beslutning afspejler sig i aktiekursen, som er faldet med omtrent seks procent i værdi siden sidste børsdag før udmeldingen.
Læs også: Stereoanlæg til den digitale tidsalder