Jo større og mere komplekst et it-projekt er, jo større er risikoen for at det går galt.
Det er ifølge Børsen muligvis læren af de problemer som storbanken Nordea har haft med sit gigantiske og 9 milliarder kroner dyre it-projekt.
Her står softwareproducenten Temenos og konsulentvirksomhed Accenture for at udvikle en ny it-platform, der skal integrere bankens it-systemer. Ifølge Børsen stadigvæk bærer storbanken it-setup stadig præg af, at Nordea er en sammenlægning af fire forskellige banker, som ved fusionen i 1999 havde hvert deres it-system.
Læs også: Forsinket it-projekt hos Nordea kan gå udover kundetilfredsen
Peter Schleidt, der er bankdirektør for Nordeas konkurrent Jyske Bank, slår over for Børsen fast, at der er en sammenhæng mellem et it-projekts kompleksitet samt hvor tidskrævende og omkostningstungt det er.
”Hvis to danske banker fusionerede, så er det nok en god ide at vælge den ene banks system stort set fuldt ud. Så skulle man ikke udvikle så meget og dybest set konvertere den ene banks data over til den anden," siger han til Børsen.
Læs også: Nordeas enorme it-sats skulle være klar i 2019 – nu er det udskudt