Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
2019 var det år, hvor der for alvor kom fokus på klimaet.
Verden over har vi set klimastrejker, store som små, og 74 procent af alle danske forbrugere mener, at det er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil.
Tilføj dertil, at EU-parlamentsvalget i år i høj grad resulterede i fremgang for partier og enkeltpersoner med en grønnere dagsorden.
Den står kort sagt på grøn omstilling, og heldigvis ser vi det samme ryk ske i erhvervslivet: Større fødevareproducenter skærer ned på plastforbruget, og it-virksomheder tager deres ansvar alvorligt.
Senest har datacenter- og fibergiganten GlobalConnect opnået en miljømæssig A-rating på deres datacentre og sparer op imod 580 ton CO2 og 2.776.000 kWh om året i strøm.
GlobalConnect kalder selv bæredygtighed en god forretning.
For det er ikke bare en kortsigtet brandingstrategi: Virksomheder opdager hurtigt, at det at have et stærkt socialt ansvar (CSR) giver langsigtede resultater, og forretningsplaner, der er bygget på et godt formål frem for profit, trækker nye kundegrupper til, samtidig med at det er attraktivt for ansatte, som deler de samme værdier.
Jeg har herunder listet tre eksempler, der kan klarlægge, hvordan virksomheder kan skabe forandring.
1. Direkte handling: Bæredygtighed som en forretningsstrategi
Vi starter med den mest omfattende af de tre forskellige metoder, da denne kræver, at bæredygtighed integreres dybt i virksomhedens almene forretningsgrundlag.
Det kræver en omfattende analyse af virksomhedens produkter og produktionens klima- og samfundsmæssige aftryk.
Superlet at skrive – markant sværere at føre ud i livet, men se det som en mulighed for nytænkning: Er der områder, hvor du skærer ned på dit CO2-aftryk, unødvendige processer, som kan skæres fra eller eventuelle easy wins, som man kan lykkes med?
Behøver I eksempelvis have kontorlyset tændt hele natten, som man ofte ser det i store kontorbygninger?
Tænk, hvad I kan spare på elregningen både økonomisk og CO2-mæssigt.
Tænk bæredygtighed ind i alle beslutninger som en afgørende parameter på niveau med eksempelvis pris.
Bæredygtighed er ofte et tilvalg og ikke nødvendigvis en omkostning, og det kan endda være en del af en større strategi for at sænke virksomhedens omkostninger.
Støt også op om ansattes interne og eksterne initiativer, hvad end det er strandrydninger eller at printe mindre på kontoret.
2. Strategiske partnerskaber
Et alternativ er strategiske partnerskaber og samarbejdsløsninger i branchen.
At samarbejde med ligesindede organisationer som I deler vision med, kan være en kraftfuld kilde til innovative ideer og evner, og den grønne investering får en større effekt, jo flere der er en aktiv del af den.
Tænk i strategiske samarbejder i form af fælles grønne beslutninger på tværs af branchen eller fælles løsninger for at løse et branchespecifikt problem, der også kommer jeres kunder til gode.
Hos Canon Danmark er vi selv i dag en del af bæredygtighedsudvalget hos IT-Branchen, hvor vi aktivt er med til at inspirere danske virksomheder til at skabe et grønnere dansk erhverv, udbrede best practice og gode eksempler på bæredygtighed i branchen.
3. Gør det let for forbrugerne at gøre noget godt
En af de vigtigste roller for organisationer i den grønne omstilling er at inspirere og styrke forbrugerne i deres egen rejse mod en mere bæredygtig verden.
Trin et er selvfølgelig at tilbyde et bæredygtigt alternativ, men gør det let for dine kunder at forstå og identificere sig med fortællingen om den grønne fælleskabskamp og hjælp dem med at kunne videreformidle det gode budskab.
For at være ærlig er mulighederne uendelige for, hvordan virksomheder kan gå forrest i den grønne omstilling som for eksempel at udvikle innovative, bæredygtige produkter, at skabe en mindre belastende produktion eller til at virksomhedsledere kan bruge deres position og grønne tiltag til at inspirere andre til at gøre det samme.
Hos Canon er vi stolte af at stå bag en lang række projekter og initiativer, som vi støtter op om eller har sat i værk. Det gælder eksempelvis vores initiativer med cirkulær økonomi.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.