Efter en længere periode med tilbagegang på det kinesiske marked, går det igen frem for iPhone-salget i Kina.
Det rapporterer erhvervsmediet Bloomberg på trods af, at den schweizistiske storbank Credit Suisse så sent som i december vurderede, at kinesernes interesse for Apples iPhone var i drastisk tilbagegang.
Men beregninger som Bloomberg har foretaget på baggrund af officielle tal fra den kinesisk regeringer viser nu, at det kinesiske iPhone-salg i december steg med 18,7 procent i forhold til samme periode i fjor.
Det svarer til, at der i december 2019 blev solgt 3,18 millioner flere iPhones på det kinesiske marked, der ifølge Bloomberg er Apples næstvigtigste marked.
Læs også: Drastisk fald i salget af iPhones i Kina: Går tilbage med 35 procent
Bedre kamera og batteri er forklaringen
Forklaringen på fremgangen skal formodentlig findes i, at Apple i september lancerede de to nye telefoner, iPhone 11 og iPhone 11 Pro.
Telefonerne bød dels på betydelige forbedringer i batterilevetiden samt kvaliteten på telefonens kamera.
Det stigende salg kommer på trods af, at Apple på det kinesiske marked står i en hård konkurrencesituation med store lokale tech-virksomheder som Huawei.
Mangel på sten i skoen
En af de store sten i skoen for Apple på det kinesiske marked, at de kineserne allerede i fuld gang med at udrulle 5G-netværk, men i modsætning til flere af de lokale konkurrenter har Apple endnu ikke en iPhone, der understøtter 5G.
Bloomberg påpeger desuden, at Apple på det kinesiske marked også er hæmmet af, at selskabet på grund af den kinesiske censur ikke kan tilbyde en række tjenester i Kina.
Eksempelvis er udvalget af podcats begrænset og samtidig er spiltjenesten Apple Arcade, den nye tv-streamingtjeneste Apple TV+ og nyhedstjenesten Apple News+ ikke tilgængelig for kinesiske forbruger.
Læs også: Handelskrig med Kina kan ramme Apple hårdt: Mægtig indtjening kan falde med 26 procent