Googles Chrome-browser er uden sammenligning den mest populære internetbrowser i verden.
Men tal fra analysevirksomheder Netmarketshare viser, at den normalt fremadstormende browser begynder at vise små svaghedstegn.
For på trods af den solide førerposition, så er Chrome i løbet af året gået tilbage med én procent og sluttede december med en markedsandel på 66,6 procent.
Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, Computerworld News Service, er det første gang siden 2014, at Chrome mister markedsandele i løbet af et år.
Samtidig oplevede Chrome i år for første gang at tabe markedsandele tre måneder i streg.
Den næstmest populære browser er Firefox, der sluttede året med en markedsandel på 8,4 procent. Firefox gik dog ifølge Computerworld News Service 13 procent tilbage i løbet af året.
Læs også: Er du klar? I næste uge afliver Microsoft supporten af Windows 7
Apple-browser vokser med 62 procent
Den store vinder i løbet af årets er dog Microsoft og ikke mindst Apple.
Apples Safari-browser har således ifølge Computerworld News Service oplevet en fremgang på intet mindre end 62 procent i løbet af året.
Safari er således gået 2,3 procent frem og sluttede af med at ramme en markedsandel på seks procent i december, hvilket gør Safari til årets helt store vinder.
Flere Mac-brugere anvender Safari
Desktop- og laptop-udgaven af Safari findes kun til computere med Apples styresystem MacOS, og som Computerworld News Service noterer sig, er fremgangen sket på trods af, at Apples styresystem MacOS gik en halv procent tilbage i udbredelse fra november til december.
Dermed har Apple været i stand til at hæve antallet af Mac-brugere, som anvender selskabets egen browser.
Ifølge Computerworld News Service var det i december således 54,3 procent af Mac-brugerne, som anvendte af Safari.
En del af forklaringen kan være Apples satsning på privacy-funktioner, hvor Apple især har markedsført Safaris anti-tracking-funktioner.
Læs også: Ny privacy-funktion på vej i Chrome-browser: Google går i krig mod spion-cookies
Edge og Internet Explorer går frem
Den anden store vinder på browser-markedet i 2019 var Microsofts browsere Internet Explorer og Edge, der sluttede året af med en markedsandel på henholdsvis 8,4 procent og 7,4 procent.
Det betyder, at de to browsere i løbet af 2019 oplevede en samlet fremgang på 14 procent til en samlet markedsandel på 14,2 procent.
2020 bliver dog skudt i gang med en stor browser-nyhed fra Microsoft.
Her vil Microsoft den 15. januar lancerede en helt ny udgave af browseren, der som noget nyt bliver udstyret med opensource-motoren Chromium, som også er motoren i Googles Chrome-browser.
Den Chromium-baserede udgave af Edge har siden oktober 2019 været tilgængelig som en beta-udgave via Microsofts Insider-program.
Læs også: Så er Microsofts spritnye Edge-browser klar til test: Sådan får du fingre i beta-udgaven