I dag er Netflix og de fleste andre streamingtjenester fri for irriterende reklame-spots.
Men den tid kan snart være forbi, hvis den amerikanske streamingigant følger anbefalingen fra Wall Street-analytikeren Laura Martin fra investeringsbanken Needham.
Det skriver Bloomberg.
Ifølge Laura Martin kan Netflix blive tvunget til at tilbyde et billigere abonnement, hvis selskabet vil holde trit med blandt andet Disney og Apple, som for nylig har lanceret streamingtjenester, der er billigere end Netflix.
Men hvis Netflix både skal tilbyde et billigere abonnement og fastholde sin nuværende indtjening, vil det dog ifølge analytikerens vurdering kræve, at den billigere abonnementspris bliver suppleret af reklameindtægter.
Kan tabe fire millioner abonnenter
Vælger Netflix ikke at indføre et billigere reklamefinansieret abonnement, vil det ifølge Needhams vurdering føre til, at selskabet mister fire millioner amerikanske abonnementer.
”Netflix har konsekvent afvist, at selskabet vil indføre reklamer, men vi vurderer, at det vil føre til et fald i amerikanske abonnenter,” skriver analytikeren.
Selvom Netflix har afvist ideen om reklamer, har selskabet dog sidste år eksperimenteret med at vise såkaldte personlige anbefalinger for udvalgte brugere.
Har eksperimenteret med personlige anbefalinger
De personlige anbefalinger var en slags reklamer for selskabets eget indhold, som eksempelvis vist blev vist mellem to afsnit af en tv-serier.
”Vi tester, om visning af anbefalinger mellem episoder i en serie vil hjælpe medlemmerne med at opdage indhold hurtigere. Det er vigtigt at understrege, at medlemmer har mulighed for hurtigt at springe over anbefalingen, hvis de ikke er interesserede,” sagde en talsperson dengang til CNN.