Det tjekkiske sikkerhedsfirma Avast med mere end 400 millioner kunder verden over sælger informationer om kundernes browser-historie og internetvaner videre.
Det har Avast gjort siden 2013.
Det skriver Forbes, som også beretter, at det har fået nogle til at kalde Avasts metoder for 'spyware', hvilket netop er, hvad sikkerhedsselskabet forsøger at beskytte kunderne mod.
Metoderne har ført til, at Mozilla og Opera har fjernet nogle udvidelser fra Avast i deres applikationsbutikker.
Læs også: Antivirus-leverandør ramt af hackerangreb: Medarbejder fik stjålet sine loginoplysninger
Avast: Det er ikke en privacy-skandale
Ifølge Avasts direktør, Ondrej Vlcek, er der dog på ingen måder tale om en privacy-skandale.
De kundeinformationer, som selskabet sælger, kan nemlig ikke spores tilbage til individuelle brugere, bedyrer han.
Han forklarer, at Avast indsamler brugernes internet-aktivitet via selskabets såkaldte browser-tilføjelsesprogrammer.
Men før det data lander på Avasts servere, bliver det filtreret for alle informationer, der kan afsløre enkeltpersoners identitet.
Herefter bliver alt data analyseret af Jumpshot - en virksomhed, der er 65 procent ejet af Avast, for til sidst at blive solgt videre.
Ondrej Vlcek pointerer, at det data, der bliver solgt videre, er indsigt i en større gruppe internetbrugeres vaner.
"For eksempel kan det vise en procentdel af besøgende, som kom fra et en hjemmeside til en anden. Det kan være brugbart for alle, der monitorerer en reklamekampagne," lyder det fra Avast-direktøren.
Han understreger, at selskabet ikke tillader, at annoncører eller tredjepart kan få adgang til data via Avast, der kan bruges til at målrette sig mod specifikke individer.
Læs også: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu: Store kendte selskaber er ikke med i toppen