Computerworld på Dreamforce, San Francisco: Du kender det godt: Du skal til at købe den berømte Lamborghini som forhenværende erhvervsminister Brian Mikkelsen lovede dig i forbindelse med oprettelsen af aktiesparekontoen.
Og du ved, at sandsynligheden for at din kommende Lamborghini kun har haft én ejer - en ældre dame som kun brugte den til at hente morgenbrød om søndagen – nok er begrænset. Og det kan du leve med.
Men udfordringen der er tilbage er, hvordan du sikrer dig, at din kommende superbil er lige så original som sælgeren påstår.
Det kan lyde som det ultimative såkaldte i-lands problem.
Men faktum er at såkaldte klonede biler, uoriginale reservedele og falske papirer er et stigende problem inden for klassiske- og luksusbiler hvor netop originaliteten er hvad samlere og entusiaster betaler for.
Lamborghini har traditionelt håndteret usikkerheden ved at tilbyde nye ejere en gennemgang af bilen i hovedkvartet nær Sant’Agata i Italien hvor mekanikere gennemgår en checkliste med mellem 800 og 1.000 punkter.
En gennemgang der også har involveret fotografer, auktionshuse, forhandlere, aviser og værksteder.
Men gennem et blockchain-baseret samarbejde mellem Salesforce og Lamborghini er der dog håb for nyslåede it-millionærer og playboys verden over kan reducere ventetiden.
For sammen er de to firmaer ved at etablere et tillids-baseret netværk mellem mekanikere, værksteder, forhandlere for at skabe en fuldt dokumenteret og sporbar historie for hver bils ejerskifte, service og restaurering gennem hele bilens eksistens.
Ifølge Lamborghini vil den bedre blockchain-baserede sporbarhed både reducere arbejdet med at kontrollere brugte biler og øge værdien af brugte biler ved at fjerne eventuel tvivl og usikkerhed om originaliteten.
Computerworld er inviteret til Dreamforce i San Francisco af Salesforce. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.