It-problemer i det danske skattevæsen er langt mere omfattende end hidtil, og det kan få alvorlige konsekvenser for skatteinddrivelsen.
Flere af de 70 gamle legacy-systemer i skattevæsenet, der står for årlig opkrævning af skatter for omkring 800 milliarder kroner, daterer sig helt tilbage til 1960'erne.
Systemerne er ikke blevet vedligeholdt, og det betyder, at skattevæsenet kan få problemer med at opkræve skatter og overholde skattelovgivningen.
Det skriver Berlingske på baggrund af en fortrolig orientering til Folketingets finansudvalg fra Skatteministeriet.
"Der er risiko for, at skatteopkrævningen på sigt ikke kan gennemføres til tiden eller efter lovgivningen," står der i orienteringen, som er fra august 2018.
Her er de mange problemer
Legacy-systemerne skaber en lang række problemer.
Systemerne er forældede og misligeholdte, ligesom kun ganske få medarbejdere har indsigt i, hvordan de fungerer.
Samtidig er systemerne ikke særligt fleksible, så det er svært at indarbejde ny skattelovgivning i de gamle systemer, hvilket blev konkretiseret, da regeringen måtte udskyde de nye ejendomsskattevurderinger fra 2021 til tidligst 2024.
Det viser et notat fra Skatteministeriet til Folketingets skatteudvalg, hvor det fremgår, at det ikke var muligt at få indarbejdet de nye ejendomsvurderinger på årsopgørelserne for 2021, fordi teknologien bag de gamle it-systemer var for gammel og skrøbelig.
Et bredt flertal i Folketinget har allerede i 2018 vedtaget, at de gamle systemer skal udskiftes, hvilket vil tage omkring 15 år og koste et tocifret milliardbeløb.
Men samtidig er det vigtigt, at de gamle systemer fungerer fuldt ud, indtil de udskiftes for ikke at svække skatteinddrivelsen yderligere.
Derfor anbefaler regeringens Legacy-udvalg også at skattelovgivningen forenkles, indtil de nye it-systemer er klar til at blive taget i brug.