Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Digital transformation er en af de største prioriteter for virksomheder, der ønsker at vokse.
For at støtte op om denne transformation har teknologiledere prioriteret digitaliserede systemer og processer for at hjælpe med at øge effektiviteten og understøtte hurtig vækst.
En ny rapport fra Apptio i samarbejde med Financial Times Focus viser dog, at selv om digitalisering af systemer og processer er med til at skabe digital transformation, er der også en anden side af sagen.
Rapporten, hvori der er blevet interviewet 550 topledere fra ni forskellige brancher i 12 lande, viser, at selv om jagten på digital transformation har ført til en større følelse af samarbejde i topledelsen, har den også skabt usikkerhed omkring ansvaret blandt C-level-lederne, der har ført til spændinger mellem it- og finansafdelingerne.
Rapporten viser imidlertid også, at midt i dette spændingsfelt er der opstået nye muligheder for CIO’en, der nu anses for at være den centrale forandringsagent blandt C-level-lederne og ansvarlig for at skabe de forandringer i virksomheden, der vil hjælpe med at skabe vækst.
Mere indflydelse til it-ledere
Ifølge rapporten siger mere end halvdelen (56 procent) af de undersøgte virksomheder, at de bruger en agil, fleksibel og strategisk tilgang, der konstant udvikler sig baseret på løbende information fra virksomheden og kunderne.
Og det er her, at CIO’er virkelig kan bruge deres styrke til at hjælpe med at skabe forandring.
Efterhånden som teknologi og digitalisering bliver stadig vigtigere, er CIO’en flyttet tættere på CEO’en.
Moderne teknologier og værktøjer gør CIO’en i stand til at styre virksomhedens realtids-it-investeringer og tage bedre datadrevne beslutninger, der hjælper med at holde unødvendige omkostninger nede.
Samtidig er CIO'ens rolle ændret fra blot at være ansvarlig for it- og teknologifunktionen til at være direkte ansvarlig for strategiske forretningsbeslutninger med stort ansvar for at have en stærk indflydelse på virksomhedens indtægter og resultater.
CIO’en er mest effektiv til at skabe forandring
Rapporten viser også, at CIO’en nu anses for at være den C-level-leder, der er mest effektiv til at skabe forandring baseret på kundeindsigt og data - endda mere end CMO’en eller CEO’en.
Men for at man som CIO kan gribe denne enorme mulighed for at blive en sand forandringsagent i virksomheden, skal man være i stand til at kommunikere effektivt med resten af virksomheden og påvirke alle interessenter.
Ifølge Apptio siger 71 procent af de økonomilederne i undersøgelsen, at ot-lederne bør udvikle bedre evner til at påvirke og skabe indflydelse for at kunne levere den forandring, som virksomheden har brug for.
Det er derfor vigtigt for ot-ledere at arbejde på at udvikle både deres egne kommunikationsevner, men også inden for deres teams for at sikre, at de er udstyret med den rette blanding af viden og færdigheder inden for teknologi og forretningsstyring til at påvirke de rigtige mennesker omkring virksomheden.
Ved at gøre dette vil CIO’en kunne indtage pladsen som en reel forandringsagent.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.