EU’s nye copyright-direktiv betyder nu, at Google må ændre i sine søgeresultater på det franske marked.
Det oplyser Google Frankrig i et blogindlæg.
Frankrig er ifølge mediet Politico det første europræiske land, der har valgt at implementere de nye copyright-regler i sin lovgivning.
Læs også: EU vedtager endegyldigt omstridt copyright-direktiv
Medier håbede på betaling
Med de nye regler var det de franske mediers håb, at de kunne få Google til at betale for at vise dele af mediernes artikler i søgeresultaterne.
Men i stedet for at betale, oplyser Google på sin blog, at selskabet helt har fravalgt at vise uddrag fra artiklerne i sine søgeresultater.
”Når vi præsenterer nyheder i søgeresultaterne viser vi overskriften, der linker direkte til en relevant nyhedsside. Men derudover viser vi også et kort uddrag af artiklen, hvor i der indgår få linjer tekst og et lille billede,” skriver Google og fortsætter:
”Når den franske lov træder i kraft vil vi Frankrig ikke længere vise uddraget med mindre mediet har givet os instruktioner om det.”
Principielt spørgsmål
Richard Gingras, der er chef for Googles nyheds-afdeling, oplyser i et separat blogindlæg, at Google af principielle årsager ikke ønsker at betale medierne for at lade dem indgå i søgeresutaterne.
”Vi accepterer ikke, at folk kan betale for at blive en del af vores søgeresultater. Vi sælger annoncer og ikke søgeresultater, og hver eneste annonce på Google er klaret markeret som en annonce. Det er også årsagen til, at vi heller ikke betaler medier for at folk klikker på deres link i søgeresultaterne,” skriver Google-chefen.
Læs også: Google vinder skæbnedom ved EU-ret: ’Retten til at blive glemt’ gælder ikke globalt