Godmorgen og velkommen til endnu et it-nyhedsoverblik denne onsdag morgen.
Vi begynder i onlinespil-verdenen, hvor virksomhederne bag har fundet en virkelig god forretning i Danmark.
Danske online-spil er eksploderet - rammer nyt rekordniveau
Online-casinospil er eksploderet blandt de danske kunder. Så meget at indtjeningen for virksomhederne bag er mere end fordoblet på bare fire år.
Det skriver erhvervsmediet Finans.
I første kvartal kunne spiludbyderne se en bruttoindtægt fra de danske onlinespil-kunder på 634 millioner kroner.
Dermed sætter spiludbyderne endnu engang rekord modsat de fysiske casioner der i samme periode måtte se indtægterne falde med 10 procent.
Ifølge Finans er det i høj grad udenlandske virksomheder, der tjener penge på de danske spillelystne brugere. Det er dermed virksomheder som Leovegas, Bet365 og Maria Casino, der tjener penge på det danske onlinespil-marked.
Dansk AI-virksomhed henter 34 millioner kroner
Den danske tech-virksomhed Usertribe har rejst 34 millioner kroner i en nyligt afsluttet investeringsrunde.
Bag investeringen i AI-virksomheden, der hjælper virksomheder med indsigt i deres produkter ved hjælp af kunstig intelligens, står blandt andet it-investoren Stig Hølledig, der blandt andet har investeret i Sitecore.
Det skriver dagbladet Børsen.
"Det er et produkt, der virkelig giver værdi for kunderne, og derfor er jeg sikker på, at der er vækstpotentiale," siger Hølledig til avisen.
Virksomheden er endnu ikke profitabel, men det er det millioninvesteringen skal bruges på.
I dag leverer Usertribe analyser til 24 af landets største børsnoterede virksomheder i det danske eliteindex C25.
Dansk spilproducent tager kampen op mod klimaforandringerne
Sammen med 19 andre af verdens største spilproducenter er danske Sybo gået med i en alliance, der forpligter selskabet til en række klima-initiativer.
Det betyder blandt andet, at Sybo forpligter sig til en række konkrete initiativer, der skal bidrage til kampen mod klimaforandringer.
"Hver måned er der 100 millioner mennesker - børn, unge og voksne - der spiller vores spil. Det giver os ikke kun et stort ansvar, men også en kæmpe mulighed for at nå ud til en masse mennesker," siger Mathias Gredal Nørvig, der er CEO i spilvirksomheden i en pressemeddelelse.
Nogle af de initiativer i klimaindsatsen Sybo har taget er blandt andet at investere i projekter og virksomheder, der arbejder med grøn omstilling, at købe 200 tons CO2-kvoter årligt og halvdelen af medarbejderne i virksomheden er begyndt at spise plantebaseret.
Derudover kommer der på næste stop af den såkaldte Subway Surfers-verdensturné til at være solcellepaneler på hustagene.
Subway Surfers er blevet downloadet mere end 2,5 milliarder gange.
Dansk online-veteran lander rekord-omsætning
På fem år har den danske forhandler Computersalg femdoblet sin omsætning. Det viser det seneste regnskab fra den sjællandske forhandler.
Selskabet lander en omsætning på 560 millioner kroner, mens der på bunden kan aflæses et resultat på 6,7 millioner kroner.
"Vi er meget tilfredse med dette års resultat. Særligt fordi vi i samme periode har foretaget massive investeringer i nye markeder og i nye lagerfaciliteter, der på sigt kan bringe os op på at nå 800.000 ordrer om året – altså en fordobling af vores nuværende niveau," siger Kim Rand, adm. direktør og stifter af Computersalg i en pressemeddelelse.
Virksomheder er udover Danmark også til stede i både Sverige og Norge. Næste skridt bliver at etablere virksomheden i Finland, oplyser Computersalg i forbindelse med regnskabet.
Dansk fitness-app runder én million downloads
Èn million danskere har nu downloadet Fitness Worlds app. Dermed melder Danmarks største Fitness-kæde sig ind i en eksklusiv klub af virksomheder med en million downloads.
Det gælder blandt andet Mobile Pay, Nem-ID og e-boks’ apps, og nu altså også Fitness World.
"Vi er meget stolte over den flotte digitale milepæl, vi har nået. Vores app er nu blandt de mest downloadede apps i Danmark, og med op imod 300.000 aktive brugere hver måned, viser det, at Fitness World er blevet en stor del af mange danskeres liv," siger Claus Nielsen, Chief Marketing & Digital Officer hos Fitness World om den digitale milepæl.