48 af de 50 amerikanske delstater samler sig i en stor, fælles sag mod Google, som de mener i al for høj grad dominerer markedet for online-annoncering og søgetrafik.
Kun Californien og Alabama vil ikke med i den fælles sag, som tæller samtlige øvrige delstater i USA plus District of Columbia og Puerto Rico, der også har meldt deres deltagelse.
De 48 delstater er bekymrede for, at Googles forretningsmetoder er med til at give forbrugerne færre valgmuligheder og dårligere forhold end det ville have været tilfældet i et helt frit marked.
Dermed lægger de sig ret tæt op af de bekymringer og formuleringer, der har ligget til grund for de konkurrence-sager og -bøder, som har ramt Google fra EU’s side i de senere år.
Også her har begrundelsen typisk været, at Google i kraft af sin størrelse og tyngde har været i stand til at dominere markeder meget kraftigt og holde konkurrenter mere eller mindre væk fra forbrugernes rækkevide.
De 48 delstater har i første omgang anmodet Google om at levere dokumenter om selskabets annonce-forretning.
Flere statsadvokater fra de forskellige stater siger til amerikanske medier, at undersøgelsen af Googles annonce-forretning kun er første del, og at sagen meget vel vil udvikle sig til også at dække eksempelvis privacy-forhold og andet.
Også Facebook er i flere amerikanske delstaters kikkert.
Læs også: