Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Måske har du hørt om udtrykket ’bootstrapping’?
Jeg tænker næsten, at der iblandt læserne af Computerworld må sidde både iværksættere og folk med iværksætter-drømme, men har du aldrig hørt om begrebet, så tillad mig kort at forklare det.
Bootstrapping drejer sig om, hvordan man som iværksætter får gang i sin virksomhed for få midler, men det kan faktisk også bruges til at beskrive, hvordan en eksisterende organisation kan skabe nye produkter eller services med et meget begrænset budget.
Ifølge de seneste studier er den kapital, som en startup i gennemsnit har til rådighed, mellem 25-50.000 danske kroner.
Det er ikke ret mange penge, så hvordan udnytter man dem bedst? Hvilke værktøjer og teknikker kan man benytte sig af?
Det er essensen af bootstrapping, og inspireret af min gode iværksætter-kollega og professor Jeff Cornwall vil jeg gerne dele tre bud med dig her:
1: Bootstrap dine faste udgifter
Enhver bootstrapping-tilgang handler om at fokusere på udgifterne og undgå så mange af de faste som muligt.
Typisk kræver det for enhver nystartet og etableret virksomhed, at man har udgifter til ansatte, lokaler, mobiludgifter m.m.
At bootstrappe disse udgifter vil sige at skære dem fra ved, at man tilrettelægger sit liv og hverdag på en måde, hvor man eksempelvis kan låne et kontor hos nogle venner/arbejde hjemmefra samt aftale en periode, hvor man knokler på uden løn.
Nøglen ligger i, at man først dropper at bootstrappe opstarten i det øjeblik, at bruttoindtjeningen er stor nok til at dække alle faste udgifter.
Indtil da skal man tænke kreativt og for eksempel undlade at ansætte en fast bogholder og i stedet bruge et simpelt digitalt værktøj som Dinero eller Billy.
På tilsvarende måde er der en masse andre områder, hvor du som stifter eller hovedansvarlig kan gå ind og dække områder, som ellers ville koste penge.
Det er vel at mærke kun en god idé, så længe du bootstrapper, da det altid risikerer at fjerne noget fokus og på den lange bane afgjort er ting, du bør insource eller outsource dig ud af, så du frigør tid til dine kerneopgaver - det vil sige dem, der sikrer, at virksomheden tjener penge og vokser.
Ergo behøver du ikke at gå ’all in’ og risikere både at gældsætte dig selv og familien resten af livet, og hvis Danmark skal have flere iværksættere, som jeg ofte taler for, at vi skal, så er der netop brug for at få nuanceret denne iværksætterfortælling.
2: Sælg frem for at markedsføre
Med mindre du har et produkt, der kræver tusindvis af brugere for, at du kan tjene penge på det (eksempelvis en app eller lignende), så sælg dit produkt frem for at markedsføre det.
Alt for mange tror, at hvis de blot køber nogle annoncer på de sociale medier eller opbygger profiler for deres virksomhed eller produkt, så kommer kunderne nok mere eller mindre af sig selv.
Det er (næsten) aldrig tilfældet. I stedet ligger nøglen i at lære at elske at sælge, eller måske nærmere: At have dialog med potentielle kunder.
Mange hader ordet ’salg’, så se det i stedet for din gyldne mulighed for at høre, hvad dine potentielle kunder rent faktisk giver dig af feedback, når du pitcher din løsning til dem.
Hvis de siger ja, så får du penge på bundlinjen, og hvis de siger nej, så får du viden, som du kan forbedre dit produkt ud fra.
I begge tilfælde har du tjent noget værdifuldt til din forretning, og hvis du tænker, at du helst vil undgå at skulle sælge, så trøst dig selv med, at det ikke er noget, der varer evigt, men blot er uundgåeligt i bootstrapping-fasen.
Det var eksempelvis sådan, at jeg udviklede min næst-seneste virksomhed indenfor foredrag, hvor læringen i høj grad lå i at pitche foredragene og fornemme den respons, det gav.
3: Ansæt aldrig medarbejdere
I bootstrapping-fasen er det som regel en yderst dårlig idé at ansætte folk på fuld tid. Det belaster din likviditet voldsomt, og næsten alle typer af ansatte, selv sælgere, tager tid, før de bliver profitable.
Gå i stedet efter at finde dygtige freelancere til de kerneting, du skal have løst, og opbyg en god og tæt relation til dem.
På sigt kan de meget vel blive dine kommende ansatte, og om ikke andet har du på denne måde taget noget af risikoen ud af det at starte op.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.