Godmorgen, og velkommen til denne tirsdags udgave af Computerworlds morgen-briefing.
Vi starter dagens it-overblik med at kigge på den svenske e-bogstjeneste Storytel, der købte Morten Strunges Mofibo tilbage i 2016.
Lydbogstjenesten Storytel stiger i værdi efter opnået milepæl
Den svenske lydbogstjeneste, Storytel, har netop opnået en million betalende brugere.
Milepælen har fået aktien til at stige med 3,3 procent mandag ved lukketid hos børsen i Stokholm.
Det skriver Berlingske.
Det svenske erhvervsmedie Dagens Industri skriver ifølge en pressemeddelelse fra selskabet, at der i år 2019 er kommet 200.000 flere betalende kunder på platformen, hvilket er resulteret, at selskabet mandag nåede op over en million betalende kunder.
"Jeg er meget bevæget og meget taknemmelig for den fantastiske modtagelse, som Storytel får hver dag fra folk over hele verden, der elsker historier. Det motiverer og inspirerer os til at fortsætte med at være passionerede og innovative og blive ved med at udfordre os selv til at udvikle nye features og nye fantastiske læseoplevelser sammen med både forfattere og brugere," skriver Jonas Tellander, administrerende direktør hos Storytel, ifølge Berlingske.
Storytel købte tilbage i 2016 den danske e-bogstjeneste Mofibo for et trecifret millionbeløb. Mofibo var stiftet af den danske iværksætter Morten Strunge, og på salgstidspunktet havde platformen over 40.000 betalende kunder.
It-millionær springer ud som brille-iværksætter
For 28 år siden stiftede Thomas Olsen it-selskabet Bluecom, som han efterfølgende inkasserede et stort millionbeløb for, da han solgte sine ejerandele i 2001.
Nu er it-iværksætteren sprunget ud i et nyt eventyr.
Det skriver Børsen.
Nu sælger han læsebriller gennem selskabet Luxreaders, og her håber han på at blive brillebranchens svar på tøjkæden Zara.
Selvom der er stor forskel på at sælge it-produkter og briller, så har erhvervsmanden alligevel taget det digitale med i det nye sats.
Luxreaders er nemlig begyndt at bruge den digitale 'try on'-teknologi, hvor kunderne kan se brillerne på deres ansigt via et kamera.
Derudover har selskabet udviklet en platform, der gør det muligt at åbne nye webshops op i andre lande på kort tid.
Luxreaders begyndte i sommeren 2018, og har på et år åbnet online-butikker i Norge, Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland, Holland og Danmark, hvor sidstnævnte er det største marked.
Skeptiske investorer sender Uber-aktien i frit fald
Uber-aktien har aldrig været mindre værd, end da de amerikanske aktiemarkeder lukkede mandag.
Skeptiske investorer har sendt aktien i frit fald efter at kørselstjenesten leverede et skuffende kvartalsregnskab forrige uge.
Det skriver CNBC.
Mandag faldt Uber-aktien med 7,6 procent til en værdi af 37 dollar per aktie. Da selskabet blev børsnoteret tilbage i maj lå prisen per aktie på 45 dollar. Siden er værdien faldet med 19 procent.
Den voldsomme aktienedtur skyldes Ubers regnskab for andet kvartal, der bød på et tab på hele 5,2 milliarder dollar.
Derfor er investorerne nu usikre på, om Uber i fremtiden kan blive et profitabelt selskab.
GDPR-regler bremser vigtig trafikforskning
Trafikforskere er frusterede over, at de ikke må lave computeranalyser af video optaget ved vejkryds.
Det er den lidt over et år gamle persondatafordning, der skal beskytte borgerne mod misbrug af deres data, der bremser forskernes arbejde.
Det skriver DR.
"Det betyder noget for alle områder, der arbejder med data. For os er det specielt problematisk, fordi vi arbejder med videodata af mennesker, som per definition er noget, folk reagerer stærkt på, når vi taler om personhenførbare data, siger professor Thomas Moeslund fra Aalborg Universitets "Visual Analysis of People Laboratory," til DR.
Thomas Moeslund og hans forskergruppe analyserer videooptagelser ved hjælp af computeralgoritmer. Arbejdet skal føre til en mere sikker trafik, men når der filmes biler og cykler, filmes der også personer.
Netop dette gør, at forskerne diskuterer med myndigheder i forskellige lande, om personerne kan genkendes på optagelserne. Og ofte får forskergruppen et nej til at benytte videomaterialet, da det sikreste er at sige nej til hans og kollegernes anmodning, skriver DR.
Danske Plecto stormer frem i USA - ved en tilfældighed
Det danske softwareselskaber Plecto, der laver et datadrevet performanceværktøj, vinder indpas på det amerikanske marked.
Og det er endda uden at gøre den store indsats.
Det skriver Berlingske.
"Vi solgte til en tilfældig kunde i USA. Dagen efter blev jeg ringet op af en mand, som havde set vores dashboard gennem et vindue fra gaden. Det ville han have. Sådan fik vi vores første lead i USA. Til efteråret åbner vi et kontor på østkysten og skal til at ansætte folk her baseret på en efterspørgsel, vi ikke har gjort noget aktivt for," siger Kristian Øllegaard, administrerende direktør i Plecto, til mediet.
Det danske selskab blev stiftet i 2012 af Kristian Øllegaard, og har nu kunder som IBM, eBay og API-platformen Kong.
Flere scaleups fra Silicon Valley har efterhånden fået øjnene op for den minimalistiske danske løsning, hvor positiv feedback motiverer medarbejderne til at sætte højere mål og arbejde hårdere, lyder det ifølge Berlingske.