Det seneste år har været et drøjt år for klodens mobilproducenter med et globalt smartphone-marked, som er krympet med 2,3 procent i forhold til sidste år. Det vidner seneste kvartalsopgørelse fra it-analyseinstituttet IDC om.
I alt er 333,2 millioner smartphones er røget ud i handlen i andet kvartal 2019, otte millioner færre end i samme periode forrige år.
Værst ser det ud for Apple, hvis iPhone-salg igennem det seneste år er gået markant tilbage.
I seneste kvartal sendte Apple blot 33,8 millioner ud i handlen, 7,5 millioner færre end samme kvartal sidste år. Det svarer til et fald på 18,2 procent.
Det reducerer Apples markedsandel til blot 10,1 procent, hvilket gør, at selskabets globale tredjeplads, når det gælder styksalg, trues af kinesiske selskaber som Xiaomi og OPPO, som kan mønstre markedsandele på henholdsvis 9,7 og 8,9 procent.
IDC noterer her, at tallene ikke medregner Apples succesfulde ’byt-til-nyt’ programmer og salg genskabte enheder, som gør, at selve Apples iOS-brugerbase vokser i forhold til sidste år.
Læs også: Apple overrasker positivt med nyt regnskab trods rekordlavt iPhone-salg
Samsung fører og Huawei overrasker
I toppen af det globale mobilmarked er det fortsat sydkoreanske Samsung, der har førertrøjen ved at sætte sig på 22,7 procent af den globale mobilkage – en fremgang på 1,7 procentpoints.
Det svarer til 75,5 millioner nye enheder i mobilmarkedet, fire millioner flere end sidste år.
Samsungs seneste kvartalsregnskab viser dog, at selskabets vækst er på bekostning af marginerne.
Læs også: Samsungs overskud halveret: Kunderne vil have billigere smartphones
Salget af flagskibstelefonerne er skuffende, mens billigere enheder som Galaxy A50 eller A70 er braget frem på markedet.
Forbrugerne synes opsat på at vente med at opdatere deres toptelefoner eller udskifte dem med en billigere model.
For kinesiske Huawei har 2019 været mindre udfordrende end forventet.
Til trods for et amerikansk handelsforbud og en negativ omtale af selskabet i form af spionageanklager har selskabet formået ikke bare at holde salget, men også at sikre en markant fremgang.
I det senest opgjorte kvartal sender Huawei 58,7 millioner enheder i handlen, 4,5 millioner flere end i sidste år. Det gør at selskabet nu sidder på 17,6 procent af det globale mobilmarked.
Bag den solide vækst på i alt 8,4 procent er en konsolidering på det kinesiske hjemmemarked, hvor selskabet tegner sig for en rekordstor markedsandel på 62 procent.
Se også: Trods handelssanktioner: Huawei er tilbage på den danske mobilscene