Webhotellet Azero med 18.000 kunder er gået i betalingsstandsning og har fyret halvdelen af sine 22 medarbejdere.
Det sker ifølge direktør Kasper Andersen efter, at virksomheden forgæves har forsøgt at inddrive en gæld på i alt 4,5 millioner kroner fra kunder, der ikke har betalt.
Udeståenderne fik tidligt på året Azero til at indgå partnerskab med et inkassofirma, men den indsats har tilsyneladende kun givet et meget ringe resultat.
- Det hjalp ikke ligefrem på situationen, at medierne skrev, at der var begået fejl i forbindelse med regningerne, mener Kasper Andersen.
Toldskat kræver moms
En række kunder har blandt andet på Computerworld Onlines debatsider klaget over, at inkasso-inddrivningerne blev foretaget på regninger, der aldrig var udsendt rykkere på.
Andre mente, at de var blevet uretmæssigt opkrævet for ydelser, de ikke havde fået eller domæner, som allerede var opsagt.
Men uanset at pengene ikke er kommet ind, kræver Toldskat moms af beløbet, hvilket beløber sig til over en million kroner, og Azero er derfor gået i betalingsstandsning for at imødegå en konkurserklæring, forklarer han.
- Det hele foregår i samråd med kreditorerne. Vi skylder også andre steder, men Toldskat er hovedkreditor, siger Kasper Andersen.
Samtidig har det været dyrt for selskabet at yde telefonsupport på de billigste af selskabets produkter, som har omfattet webhotel for ned til 39 kroner om måneden.
Kasper Andersen understreger dog, at selskabet snarest vil blive rekonstrueret og rette fokus mod erhvervslivet, for at undgå den skarpe konkurrence på markedet for private kunder, og så skal det være slut med de helt billige produkter.
- Vi regner med at være klar med den nye virksomhed fra 1. oktober, og kunderne kommer ikke til at mærke noget til overgangen. Samtidig bliver den nye konstruktion sandsynligvis i to selskaber, så vi skiller webhotel-driften og datacenter-delen ad, siger direktøren.
Selskabet vil også i fremtiden hedde Azero.