Visas brug af kunstig intelligens betyder, at selskabet hvert eneste år forhindrer svindel for kere end 165 milliarder kroner.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Den kunstige intelligens er i stand til at identificere svindel ved at kortlægge indkøbsmønstre og bruge dem til at danne en profil over den enkelte kunde.
På den baggrund kan kunstig intelligens identificere transaktioner, der afviger fra normen og derfor kan være resultatet af misbrug.
Den adfærd, der ligger til grund for en transaktion, bliver via den kunstige intelligens grupperet på i alt 500 forskellige risiko-egenskaber, lyder det i pressemeddelelsen.
“En af de største udfordringer i forbindelse med betalingsformidlinger er at adskille de gode transaktioner fra de dårlige, som svindlere forsøger at gennemføre, uden at tilføje øget kompleksitet til processen,” siger Melissa McSherry, underdirektør i Visa, ifølge pressemeddelelsen.
Sætter tal på for første gang
Allerede i 1993 tog Visa første gang algoritmer i brug for at identificere, hvor risikabel en given transaktion er.
Men ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er det første gang, at Visa sætter ord på den værdi, som indsatsen har i kroner og øre.
I dag udgør svigagtige transaktioner 0,1 procent af det samlede antal transaktioner, og ifølge Visa er det et historisk lavt niveau.
Det er desuden Visas forventning, at den rate vil være halveret i 2025.
Den kinesiske finanskoncern Ping An har tidligere oplyst, at koncernen har sænket antallet af svindeltilfælde med 60 procent ved at tage kunstig intelligens i brug.
Det kan du læse mere om her:
Kunstig intelligens skal afsløre løgn hos kinesiske bankkunder