Det Fælles Medicinkort har været ramt af så store it-problemer, at løsningen stort set har været utilgængelig. Driften forventes normal fra onsdag morgen.
Det Fælles Medicinkort (FMK), der giver borgere og sundhedspersonale adgang til oplysninger om borgernes medicin, har i dele af tirsdagen været ramt af lange svartider og været stort set utilgængelig.
Det oplyser Sundhedsdatastyrelsen på sin hjemmeside.
Årsagen til problemerne skyldes en fejl i forbindelse med en opdatering af systemet mandag aften.
Styrelsen gør opmærksom på, at borgerne stadig kan få sin medicin og ikke har grund til bekymring.
Ifølge informationerne på hjemmesiden kan man i øjeblikket kun se sine medicinoplysninger og forny recepter på Sundhed.dk.
App’en Medicinkortet er derimod midlertidigt lukket for at reducere belastningen på systemet.
Afdelingschef Anders Brahm fra Sundhedsdatastyrelsen oplyser, at styrelsen forventer at lukke for adgangen til FMK efter apotekernes lukketid tirsdag aften, hvorefter driften forventes normaliseret fra onsdag morgen.
"Vi beklager de gener, som fejlen giver for både sundhedsprofessionelle og borgere. Der udsendes løbende orientering om situationen til de berørte organisationer, så de berørte brugere af FMK holdes orienteret," lyder det fra afdelingschefen.
Der kan stadig være udfordringer med tilgængeligheden af FMK, men der er ifølge Sundhedsdatastyrelsen kontrol over problemerne efter en systemgenstart, der skal gentages flere gange i løbet af tirsdagen.
"Klokken 12.30 har Sundhedsdatastyrelsen genstartet systemet, så alle anvendersystemer på hospitaler, i almen praksis, i kommuner og på apoteker igen regelmæssigt har adgang til FMK. Styrelsen forventer dog, at vi vil have behov for at genstarte systemet flere gange i løbet af dagen, hvor det vil være utilgængeligt i fem-10 minutter ad gangen," fremgår det af Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.