Kriminalforsorgen har problemer med det 17 år gamle sagsbehandlingssystem, Klientsystemet, som gør, at forskellige data om de indsatte ikke bliver registreret.
Det fortæller en række tillidsrepræsentanter, skriver Version2.
“Systemet har nogle udfordringer, som besværliggør det daglige arbejde for betjentene. Problemer med at tilgå systemet og gemme oplysninger betyder, at de ansatte til tider skal arbejde dobbelt,” siger tillidsrepræsentant Brian Kristiansen til mediet.
Klientsystemet anvendes blandt andet til at registrere magtudøvelse i fængslerne med henblik på, at de indsatte skal kunne klage, hvis de eksempelvis lægges i håndjern.
Men det sker ikke altid på grund af nedetid eller system-fejl, hedder det.
Droppet fire år henne i projektet
Kriminalforsorgen har tidligere været på udkig efter en afløser til det gamle system og havde rettet blikket mod det nye sagsbehandlingssystem Offender Management System (OMS)
Det var her planen, at OMS til 180 millioner kroner skulle afløse Klientsystemet i 2021.
Men fire år henne i OMS-projektet besluttede forsorgen i foråret at likvidere projektet.
Det kan du læse mere om her: Kriminalforsorgen dropper stort it-projekt: Fortsætter med forældet system
Denterdirektør for Koncern IT i Kriminalforsorgen, Stinne Hegelund Bertelsen, sagde efterfølgende til Version2, at OMS blev lagt i graven på grund af mangel på succeshistorier samt et marked med for få leverandører.
Det kan du læse mere om her: Derfor har Kriminalforsorgen droppet it-projekt til 180 millioner kroner fire år henne i projektet