Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil med nyt center styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne over for digitale platforme.
Organet har fået navnet Center for Digitale Platforme.
Det skal blandt andet udarbejde analyser af platformenes adfærd, herunder hvordan platformene påvirker konkurrencen og vækstvilkårene for mindre virksomheder og forbrugere.
"De digitale platforme spiller en stadigt større rolle i handlen med varer og tjenesteydelser. Det har stor betydning for konkurrencen, og for os som forbrugere. Derfor opretter vi nu et nyt center, der skal have fokus på håndhævelse af konkurrencereglerne over for digitale platforme og gennem løbende analyser etablere ny viden om platformene," lyder det fra direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.
Oprettelsen af det nye center sker på baggrund af Disruptionrådets drøftelser om digitale platforme. Regeringen har efterfølgende besluttet at afsætte midler til området.
Center for Digitale Platforme skal blandt andet varetage følgende opgaver:
- Håndhæve konkurrenceregler for digitale platforme.
- Udarbejde konkurrenceanalyser af digitale platforme.
- Gennemføre opsøgende aktiviteter henvendt mod danske virksomheder og andre interessenter.
- Være et knudepunkt for styrelsens analyser af big data, machine learning, kunstig intelligens og algoritmer samt brug heraf.
- Analysere adfærdsmæssige virkemidler på digitale platforme.
- Håndhæve de kommende regler i forordningen om erhvervsbrugeres rettigheder på digitale platforme (P2B-forordningen).