TDC ændrede i 2016 sine retningslinier for optagelser af telefonssamler med selskabets kunder.
Det skete som direkte følge af en sag i Datatilsynet, hvor TDC-konkurrenten Trefor/Waoo fik kritik for at optage telefonsamtaler med kunderne uden forudgående samtykke.
Indtil denne sag havde TDC både optaget indgående opkald samt alle de opkald, som selskabets kundesupport selv foretog til kunderne - uden først at give besked.
“Vi har dels anvendt optagelserne i forbindelse med uddannelse af vores medarbejdere. Dels har optagelserne været anvendt som dokumentation, hvis der har været uenighed mellem en kunde og TDC,” meddelte TDC dengang til Computerworld.
Men det ændrede sig altså med sagen i 2016.
“Vi har noteret os sagen, som Computerworld har skrevet om, og vi har besluttet, at vi ikke længere vil anvende optagelserne i forbindelse med uoverensstemmelser eller som dokumentation. Nu vil vi alene anvende dem til undervisning af medarbejdere,” lød det dengang fra TDC.
Dengang oplyste TDC også, at selskabet 'tolkede reglerne' sådan, at man godt må optage samtaler i forbindelse med uddannelse af medarbejdere - også selv om kunderne ikke blev gjort opmærksom på det.
TDC meddelte dengang til os, at selskabet ikke oplyste til kunden, at udgående samtaler blev optaget, da optagelsen fandt sted automatisk.
Det kan du læse mere om her: Dine samtaler med TDC bliver optaget: Her er selskabets nye procedurer.
Men denne fremgangsmåde er imidlertid heller ikke lovlig, lyder det nu i en ny afgørelse fra Datatilsynet, som Computerworld er kommet i besiddelse af.
Her har Datatilsynet netop udstedt forbud til TDC mod at optage samtaler til også internt brug medmindre kunderne giver deres samtykke hertil.
Det kan du læse mere om her: Datatilsynet udsteder forbud til TDC for overtrædelse af GDPR
Computerworld arbejder på at få en kommentar fra TDC til denne sag.
Læs også: