Mens stadigt flere udviklere forsøger at omgå Apples og Googles app-butikker til at udgive deres apps, eksempelvis Netflix, går Microsoft egne veje i kampen om udviklernes gunst.
Hvor Google og Apple tager en andel på mellem 15 og 30 procent af omsætningen, barberer Microsoft sin andel ned til mellem fem og 15 procent alt efter hvordan applikationen er hentet.
Den nye prisstruktur blev bebudet allerede tilbage i april 2018, men er ifølge The Register, nu trådt i kraft.
For at nøjes med at slippe fem procent til Microsoft, skal applikationen hentes igennem Microsoft Store enten direkte eller via dybdelink til Microsofts app-butik.
Er Windows app’en hentet som led i en Microsoft-kampagne eller igennem en anden Microsoft-tjeneste, vil selskabets andel stige til 15 procent.
Se også: Netflix-sats giver pote: Fravrister milliard-gevinst fra Apple
Væsentlige undtagelser
Mens Microsoft gør det mere interessant for udviklere at sælge apps via Microsoft Store, vælger selskabet samtidig at bevare deres tidligere andel på 30 procent i visse nøgleområder.
Er der tale om spil-apps, vil der stadigt skulle afleveres 30 procent af omsætningen til Microsoft, hvilket samtidig gør at ethvert køb igennem en Xbox fortsat vil takseres med 30 procent.
Den nye prisstruktur blev oprindeligt sat til at træde i kraft inden slutningen af 2018, men der skulle altså gå en håndfuld måneder, før Microsoft nye regler trådte i kraft.