36 danske kommuner er på vej med en fælles chatbot-løsning.
De har sammen sendt ordren om at levere chatbots i EU-udbud og venter at indlede forhandlinger med mulige leverandører til foråret, skriver KIT Magasinet.
Udbuddet bliver gennemført af fællesskabet Den Digitale Hotline (DDH), der er fælles kontaktcenter for 19 kommuner i Region Midtjylland, 11 kommuner i Region Nordjylland og seks kommuner på Sjælland.
Kontaktcenteret trækker på 250 medarbejdere, som de 36 kommuner stiller til rådighed på skift.
Borgerservice-chef i Aarhus Kommune og formand for styregruppen, Lene Hartig Danielsen, siger til bladet, at det er planen, at chatbots skal flyttes over på selvbetjening.
“Det vil være en langt billigere kanal til at betjene henvendelser på for en lang række opgaver. Samtidig viser forundersøgelser, at bots kan give høj borgertilfredshed inden for en lang række områder. Bots er med til at gøre det mere effektivt og videreudvikle den digitale borgerservice,” siger hun.
Ifølge hende vil mange kommuner ikke have råd til at investere i chatbots enkeltvist.
“Men da vi køber ind i fællesskab, forventer vi at kunne gøre det økonomisk overkommeligt for alle, og fagligt interessant, da vi løfter digitaliseringen i flok. Vi løser det ved at spille hinanden gode, så alle får fordele ud af det,” siger hun.
Læs også:
Forstå chatbots på fem minutter - og forstå hvordan du kan få succes med dem
Hos Adidas er mere end 50 procent af kundeservicen er blevet automatiseret med softwarerobotter