Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Det kan være svært at spå om fremtiden, men faktisk ved vi ganske meget om, hvad der vil være nogle af kernekompetencerne for fremtidens medarbejdere og ledere indenfor it-området.
Jeg kommer nedenfor med tre gode råd til, hvordan du skaber fremtiden frem for at vente på den:
1. Fremtiden kræver, at du bliver langt bedre til at oversætte
I fremtiden vil det ikke være nok, at du kan programmere, ved meget om it-ledelse eller er en dygtig systemarkitekt.
Efterhånden som it-afdelingen får en stadigt vigtigere rolle i alle organisationer, så går den fra at være en supportfunktion til at blive en afgørende del af både forretningsudvikling og innovation.
Det betyder også for din rolle i it-afdelingen, at du vil skulle forstå resten af organisationen bedre end tidligere.
Eksempelvis bliver det nødvendigt, at du forstår virkeligheden hos både salg, markedsføring, kundeservice etc. for rent faktisk at kunne levere det, der efterspørges.
Gevinsten ved at forstå andre i din organisation bedre er samtidig, at det vil gøre det nemmere for dig at blive forstået.
Vi forstår nemlig først for alvor at gøre os forståelige, når vi har forstået andre, og ofte vil dine specialkompetencer og opgaver skulle ”oversættes” for, at de bliver anerkendt, og din behov bliver tilgodeset for alvor.
Træn derfor dine evner i at lytte og forstå andre igennem at stille flere spørgsmål, og du vil opleve, at de også vil begynde at blive mere nysgerrige og forstå dig bedre.
Og ja – det kan være rigtig svært i starten. Ikke mindst hvis du er den introverte eller generte type, men jeg lover dig, at du vokser med opgaven.
2. Enten sidder du med ved bordet, eller også ender du på menuen
Det har længe været et buzzword, at vi skal være forandringsparate, men det er i virkeligheden et besynderligt begreb.
At være parat vil jo sige at være passiv. Vi sidder og venter på, at andre giver os besked om, hvad vi skal gøre.
Hvis du eksempelvis lægger vægt på, at du skal have god tid til at kunne skrive grundig kode eller gennemføre detaljerede processer, så forudsætter det, at resten af organisationen forstår dette i tide, inden de allerede har planlagt en strategi eller et forløb, som du så blot skal følge.
Det kræver derfor af dig, at du bliver forandringsskabende og begynder at italesætte vigtigheden af de ting, du brænder for, og de idéer, du har, inden andre beslutter det for dig.
Jeg plejer at sige: Enten sidder du med ved bordet, eller også ender du på menuen.
3. Vi er alle fanget i vidensbobler – bryd ud af din
Uanset om du vil være ved det eller ej, så er du fanget i en vidensboble.
Det vil sige, at vi her i Danmark i al for høj grad orienterer os nationalt frem for internationalt. Vi læser medier som Børsen og Finans, og dette er alle glimrende udgivelser, men de har håbløst få ressourcer afsat til at dække internationalt stof.
Cirka 95 procent af journalisterne dækker det, der foregår iblandt seks millioner mennesker. Hvad så med det, der foregår iblandt otte milliarder?
Facebook hjælper dig heller ikke, for de vil bare levere ting, du klikker på, og selv Googles algoritmer er et stykke af vejen designet til gerne at ville give dig ret. Ikke gøre dig klogere.
Derfor kræves det af os alle i fremtiden, at vi orienterer os bredere og bevidst opsøger viden og information steder, hvor vi normalt ikke ville kigge. Det nemmeste er at læse de nyheder, som vi altid har læst, for det føles behageligt og bekræfter os i, at vi har ret.
Det er mere angstprovokerende at læse ting, som normalt slet ikke ville interessere os eller måske endda strider imod det, vi mener om verden og vores fag.
Ikke desto mindre er det præcis i dette møde, at vi bliver udfordret, og vores hjerne bliver tvunget til at tænke nyt.
Så ud af vidensboblen og omfavn den gigantiske virkelighed, der findes udenfor boblen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.