Artikel top billede

NNIT ændrer hele organisationen og får ny ledelse: Sætter fuld damp på to områder

Både omsætning og driftsindtjening vokser for NNIT, der nu vil sætte øget skub i forretningen med ny organisation og ny ledelse. Se den her.

NNIT vil sætte ekstra skub i væksten, og ændrer nu både sin organisation og ledelse.

Det sker i forbindelse med præsentationen af selskabets årsregnskab tirsdag aften.

Regnskabet viser, at NNIT’s omsætning er steget med 5,5 procent i forhold til det foregående år til nu godt tre milliarder kroner, mens driftsindtjeningen er vokset 17 procent til nu 307 millioner kroner.

Væksten er blevet opnået, selv om selskabets hovedkunde, Novo Nordisk, udgør en stadig mindre del af den samlede NNIT-forretning.

Nu skal der fyres ekstra op under kedlerne.

“Efter at have færdiggjort en grundig strategisk gennemgang gennem andet halvår af 2018, lancerer NNIT nu en ny, ambitiøs strategy,” meddeler selskabet.

Med den nye såkaldte 2022-strategi vil NNIT øge fokus på it til den internationale medico-industri samt den private og offentlige sektor i Danmark.

Koncern-direktør Per Kogut peger på, at ændringerne bunder i en ambition øget kundefokus og mere innovation.

“Vi lancerer den nye strategi og ændrer vores organisation for at øge kunde-fokus og sikre mere innovation for at accellerere vores vækst inden for international life science og danske kunder;” siger Per Kogut.

Samtidig vil NNIT ifølge Per Kogut understøtte strategien af ‘strategiske opkøb primært inden for internationale life science' i Europa og USA.

Organisationsændring

Dette nye fokus vil afspejle sig direkte i organisationen, der nu ændres fra 1. marts.

Her vil NNIT komme til at bestå af to forretningsenheder, nemlig ‘Life Science’ og ‘Private & Public.’

Life Science-divisionen skal levere services til Novo Nordisk og NNIT’s andre life science-kunder, mens ‘Private & Public’ skal levere services og løsninger til enterprise, finans-sektoren og den offentlige sektor herhjemme.

“Begge enheder vil være ansvarlig for både salg og levering og vil hver især have det fulde P&L-ansvar [‘profit and loss’, red] for alle kunder,” lyder det fra NNIT.

Hertil kommer, at NNIT etablerer to såkaldte delivery-units, der får til opgave at sikre, at alle projekter og ordrer bliver leveret, den ene med fokus på projekter og konsulentopgaver, den naden med fokus på drifts-opgaver.

Seks indsatsområder
NNIT barsler i forbindelse med den nye strategi med seks indsatsområder.

De er:

- Omsætningen skal øges via life science - blandt andet via opkøb.

- NNIT's kerneforretning er levering af infrastruktur og applikations-outsourcing, og den skal vokse inden for både den private og offentlige sektor.

- Øget innovation. I 2022 skal en halv milliard kroner af omsætningen være hentet via det, som NNIT kalder for 'nye innovative løsninger.'

- Større effektivitet i NNIT-organisationen ved hjælp af automatisering og AI.

- Omkostnings-forbedringer via løbende optimering af processer i salg, support og levering.

- Fortsat pleje forholdet til Novo Nordisk, der er NNIT's største kunde.

Ny direktør i ledelsen

NNIT’s øverste ledelse bliver i forbindelse med omlægningen udvidet med NNIT-veteranen Søren Østergaard, der i de seneste par år har været selskabets øverste mand i Kina.

Han bliver nu forfremmet til senior vice president og får plads i selskabets group management.

Efter omrokeringen betyder det, at NNIT’s direktion fra 1. marts ser således ud:

- Per Kogut, CEO.

- Carsten Krogsgaard Thomsen, CFO.

- Brit Kannegaard Johannessen, marketing, HR og it-direktør.

- Ricco Larsen, direktør for Life Sciences.

- Jacob Hahn Michelsen, direktør for Private & Public.

- Claus Middelboe Andersen, direktør for Projects & Consulting.

- Søren Østergaard, direktør for Infrastructure & Application Services.

Du kan læse mere om den nye strategi hos NNIT ved at klikke her.