Godmorgen her fra Computerworld.
Her får du ugens sidste morgen-briefing med overblikket over dagens it-nyheder.
Vi begynder med en vejr-app, der ifølge et sikkerhedsfirma i flere tilfælde har sendt brugerdata til Kina.
Malware fundet i vejr-app med 10 millioner downloads
Der er blevet opdaget malware i vejr-appen 'Weather Forecast-World Weather Accurate Radar', der er udviklet af kinesiske TCL, der står bag mærker som Alcatel, BlackBerry og er en af verdens største producenter af fladskærme.
Appen er en af de forudinstalleret apps, som kommer med i købet af nogle Alcatel-smartphones, men er også tilgængelig via Play Store, hvor den er blevet hentet mere end 10 millioner gange.
Det skriver Zdnet.
Malwaren blev opdaget af Upstream, et britisk sikkerhedsfirma, der i en rapport kan fortælle om, hvordan appen blandt flere kritisable ting indsamler brugerdata i form af blandt andet lokationsdata, email-adresser og IMEI-koder og sender det til TCL i Kina.
Det er uklart, hvordan malwaren er kommet ind i vejr-appen. Zdnet har forsøgt at få en kommentar fra TCL, der dog ikke er vendt tilbage på mediets henvendelser.
Dildo stjæler overskrifterne ved årets CES-elektronikmesse i Las Vegas
Vanen tro afholdes for tiden årets helt store elektronikmesse, CES, i Las Vegas. Her kan techentusiaster godte sig i det nyeste inden for forbrugerelektronik fra over 4.500 kampklare udstillere.
Men lige nu stjæler et noget atypisk stykke elektronik overskrifterne fra messen.
Det var nemlig produktet Osé, der er en robot-dildo, der stod til at vinde en innovationspris for bedste opfindelse indenfor robotics.
Det blev dog ikke til noget, for CES trak prisen tilbage og forbød virksomheden bag produktet at vise og udstille Osé, skriver ejeren af firmaet Lora Dicaro i et blogindlæg.
Det skriver flere internationale medier i går aftes.
Mens den første forklaring til Lora Dicaro fra CES gik på, at produktet var utugtigt og ikke passede ind, lød meldingen senere, at produktet ikke passede ind i kategorien.
Den forklaring afviser hun dog, og peger i stedet på, at der er tale om sexisme.
"CES og CTA (Consumer Technology Association og arrangør af CES red.) har en lang tradition for kønsdiskrimination, sexisme, kvindehad og dobbelte standarder - meget lig teknologiindustrien som en helhed," skriver hun blandt andet.
Hun kan dog om ikke andet glæde sig over, at produktet, trods den manglende pris, nu sandsynligvis har fået langt mere omtale.
Se også: CES-galleri: Her er årets syv vildeste og mest imponerende skærmnyheder
Danskernes medieforbrug falder som følge af streaming
Hver dansker over 3 år brugte i 2018 dagligt syv timer og 16 minutter på medier.
Det viser en ny opgørelse, som DR Medieforskning har lavet i rapporten ’Medieudviklingen 2018’, der udkommer senere på måneden.
Her har DR set nærmere på, hvor meget danskerne i gennemsnit bruger på medier i bred forstand - det vil sige lige fra traditionelt tv over streaming til spil og gaming.
Og faktisk er danskernes medieforbrug faldet med omkring en halv time om dagen i løbet af de seneste år.
”Når det samlede tidsforbrug på tværs af medier falder, skyldes det formentlig det skred fra traditionelle medier til en virkelighed, hvor flere og flere streamer,” lyder det fra medieforskerne Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen, der står bag rapporten.
De argumenterer, at når folk streamer, så ser de mere præcist det, de gerne vil se.
Ifølge DR Medieforskning er det næsten alle streamingtjenester, der oplever fremgang på det danske marked. 48 procent streamer nu film og TV-serier mindst en gang om ugen mod 46 procent i 2017.
Bestseller-ejers modebutik leverer røde tal igen
Den danske modplatform Miinto leverer et minus på 47 millioner kroner.
Bag platformen står blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch-Povlsen som hovedaktionær, mens investor og manden bag Justeat, Jesper Buch, sidder i ejerkredsen.
Trods de markante skikkelser, fortsætter pengene med at fosse ud af butikken, der forrige halvår tabte 26 millioner kroner.
Det skriver Børsen her til morgen.
Miinto forsøger at danne bro mellem etablerede tøjbutikker og onlinesalg ved at samle eksisterende tøjbutikker på nettet, hvor der ifølge Miinto nu er over 300 modebutikker samlet.
Miintos administrerende direktør og medstifter Konrad A. Kierklo forklarer overfor Børsen, at årsagen til de røde tal skal findes i platformens vækst. Og der er fortsat opbakning til strategien, hvor lokale marketingsaktiviteter blandt andet er øget med 50 procent.
"Jeg kan ikke sige så meget, andet end at vi har finansieringen på plads, og der er opbakning fra investorerne," lyder det blandt andet fra Konrad A. Kierklo.
Miinto forventer 40 procents vækst i det igangværende regnskabsår.
Læs også: Danmarks rigeste mand skyder millionbeløb i aarhusiansk it-selskab
Oracle køber stadionnavn for 1,3 milliarder kroner
Når baseballglade amerikanere fremover sætter sig til rette med popcorn og en Bud Light for at overvære San Francisco Giants spille avanceret rundbold i flere timer, bliver det på Oracle Park.
Software-kæmpen Oracle har nemlig købt stadionnavnet for de næste 20 år.
Det skriver Bloomberg.
Pris? 200 millioner dollars svarende til cirka 1,3 milliarder kroner.
San Francisco Giants er et professionelt amerikansk baseballhold fra San Francisco, Californien, der spiller i National League Western Division i Major League Baseball.
Stadionet har siden 2006 heddet AT&T Park.