To af tech-branchens allerstørste rivaler indgår samarbejde, i det Samsung indvilger i at lade Apples iTunes-streaming-tjeneste fungere på Samsungs kollektion af Smart-TV’er.
Se også: Europæiske iPhone-leverandører får tæsk efter blodig Apple-udmelding: "Det her bliver brutalt "
I en pressemeddelelse oplyser den sydkoreanske tech-kæmpe, at både 2018 og 2019-modeller - altså dem med Tizen-styresystemet ombord- vil fungere med Apples iTunes og AirPlay 2.
Resultaterne af iTunes-samarbejdet vil blive tilgængeligt i mere end 100 lande, mens AirPlay 2 vil fungere i 190 lande.
Med en dedikeret iTunes app på smart-TV’et vil Samsung-brugerne få adgang til klodens største udvalg af 4K HDR film, mens AirPlay gør det muligt at streame indhold som musik, video, podcasts og mere fra blandt andet iPhones og iPads.
Se også: Netflix-sats giver pote: Fravrister milliard-gevinst fra Apple
En ny kurs for Apple?
Med det nye samarbejde synes Apple at undergrave sin egen tv-boks, Apple TV, som i en vis udstrækning bliver overflødiggjort hos den store del af tv-markedet som Samsung besidder.
Apples træk giver dog mening ud fra et andet perspektiv set i lyset af, hvordan tech-giganten rygtes at lancere sin Netflix-konkurrerende streaming-tjeneste i efteråret 2019.
Her vil det i stedet være en fordel for Apple at være tilgængelig på så mange platforme som muligt.
Det vil samtidig udgøre et kursskifte for Apple, hvis indtjening på hardware har været stagnerende, hvis ikke dalende, mens services som Apples iCloud, Apple Music og App Store-indtægter udgør en stadigt større andel af Apples indtjening.
Apple har tidligere indgået en lignende aftale med anden rival, Amazon, som siden december 2018 har understøttet Apples Music på Amazon Echo smarthøjttalerne.
I sit seneste kvartalsregnskab mønstrede Apple en samlet indtjening på 62,9 milliarder dollar, omkring 410 milliarder kroner, deraf kom 10 milliarder dollar fra selskabets services.
Det svarer til en vækst på 27 procent i forhold til samme periode året før for selskabets tjenester.