Det allerede skandaleramte sociale medie Facebook har i flere år givet data om sine brugere til store teknologi-giganter som Microsoft, Spotify, Netflix og Amazon.
Det skriver New York Times i en ny rækker afsløringer om den sociale medie platform.
Gennem interviews med mere end 60 personer, der tidligere har været ansat hos Facebook og nogle af selskabets samarbejdspartnere har avisen fundet frem til flere oplysninger som Facebook har givet til sine samarbejdspartnere.
Derudover har det amerikanske medie gennemgået hundredvis af dokumenter fra Facebook fra 2017.
Dermed har Facebook undtaget bestemte selskaber fra virksomhedens egne privatlivsregler.
Et af eksemplerne er, at Facebook gav Microsofts søgemaskine, Bing, adgang til navne på stort set alle 2,2 milliarder brugeres venner.
Læs også: Lækkede mail afslører: Her er fem tvivlsomme metoder Facebook benytter til at høste data
Derudover gav Facebook store selskaber som Netflix og Spotify adgang til at læse brugeres private samtaler.
Tech-giganter fik langt mere data end Cambridge Analytica
I marts blev det offentligt kendt, at Facebook havde delt data om 87 millioner brugere med analysefirmaet Cambridge Analytica.
De nye afsløringer fra New York Times viser dog, at det sociale medie har delt oplysninger om langt flere brugere til store tech-selskaber.
Læs også: Englænderne vil sende Zuckerberg et bødeforlæg på 4,2 millioner for Cambridge Analytica-skandalen
Ifølge det amerikanske medie fortalte Facebook aldrig brugerne direkte, at deres data blev videregivet til andre store selskaber.
Facebooks partnerskab med de store tech-giganter ser ud til at gå helt tilbage til 2010. Antallet af partnerskaber steg tilsyneladende så meget, at Facebook ifølge The New York Times byggede et værktøj der skulle holde styr på de mange data-aftaler.