Efter flere års forsinkelse tager Banedanmark nu hul på det nye digitale signalsystem, der gennem de senere år har trukket mange overskrifter og er blevet betegnet som et af de største infrastruktur-projekter overhovedet herhjemme.
Det er målet, at signalsystemerne langs mere end 3.000 kilometer jernbanestrækning skal udskiftes inden 2030.
I første omgang indleder Banedanmark imidlertid med de 77 kilometer mellem Frederikshavn og Lindholm i Nordjylland.
Her igangsatte Banedanmark i oktober det nye digitale signalsystem, som leveres af Thales og Strukton Rail.
De underskrev sammen med Siemens og Alstom leverance-kontrakterne helt tilbage i 2012. Og de gælder i 25 år.
Ifølge Banedanmark gør systemet ‘Danmark til europæisk frontløber inden for digital jernbanedrift.’
“Systemet er udviklet til at sikre optimal drift og ydeevne hos togoperatøren ved hjælp af forbedret kapacitet og hastighedsberegning. Ved at beregne en sikker max. hastighed for hvert tog - via blandt andet indbyggede systemer, der tager kontrol, hvis den tilladte hastighed overskrides - sikrer systemet højere ydeevne og en forbedret passagerservice,” lydet det fra Thales
I udviklingen er der desuden blevet lagt på ‘en højskalerbar arkitektur, der nemt kan omfatte yderligere forlængelse, hastighedsforøgelse, dobbeltspor og elektrificering,’ som det hedder.
Systemet vil fra næste år og fire år frem blive udrullet på yderligere 11 strækninger. Den næste strækning, der vil få systemet, bliver Struer-Thisted.
Du kan læse mere om udbygningen af Signalsystemet hos Banedanmark her.
Læs også:
[b]Banedanmarks it-konsulentbudget er eksploderet med over fire milliarder. Nu bliver det mørklagt.
Gigantisk dansk it-projekt ramt af problemer: Bliver forsinket i to år.
Ny big data-algoritme skal levere tog til tiden: Sådan fungerer systemet.[/b]