Hvis du eller din virksomhed har indsendt en klage til Datatilsynet, før persondataforordningen GDPR trådte i kraft 25. maj, må du og din virksomhed alligevel forvente, at klagen bliver behandlet efter GDPR-reglerne.
Det oplyser Datatilsynet til Version2.
2. maj - tre uger før GDPR trådte i kraft - indsendte teknologimediet en klage over en overtrædelse fra den københavnske indkøbscenter Fisketorvet, der fandt sted i oktober 2017, til Datatilsynet.
Læs også: Datatilsynet på trapperne med første politianmeldelser for overtrædelse af GDPR
Da afgørelsen var faldet, spurgte mediet uddybbende ind til processen.
Her slår Datatilsynet fast, at databeskyttelsesloven ikke pålægger tilsynet at behandle gamle klage efter gamle regler.
"Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse, at det ikke fremgår af databeskyttelsesloven, at klager til Datatilsynet, der er indkommet inden en given dato, skal færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. Datatilsynet skal derfor behandle alle sager efter de nugældende regler, dvs. databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven," lyder det i en mail fra Datatilsynet til Version2.
Datatilsynet slår fast, at afgørelsen er truffet efter de nye GDPR-regler, men tilsynet understreger, at det har skelet til de gamle regler i afgørelsen.
Hvordan vægtningen mellem de nye og gamle regler har været i Datatilsynets afgørelse, melder svaret intet om.