Det sociale medie Facebook er for tiden indblandet i en række uheldige og kontroversielle sager.
Som New York Times tidligere har kunnet afsløre, handler en af sagerne om, hvordan Facebook havde hyret pr-bureauet Definers Public Affairs til at sprede miskrediterende informationer om kritikere og konkurrenter af Facebook, heriblandt Google og Apple.
Sagen får nu Facebooks afgående kommunikationschef, Elliot Schrage, til i en skriftlig meddelelse at tage ansvaret for brugen af pr-firmaet.
"Jeg kendte til og godkendte beslutningen om at hyre Definers og lignende firmaer. Jeg burde have kendt til beslutningen om at udvide deres mandat," lyder det fra Elliot Schrage i en intern skriftlig meddelelse, som Techcrunch er kommet i besiddelse af.
Det skriver Techcrunch.
Pr-firmaet blev ifølge den nu tidligere kommunikationschef hyret i 2017 i et forsøg på at modarbejdet stigende pres om at statsregulere Facebook.
Elliot Schrage forklarer ifølge Techcrunch, at hans kommunikationsteam bad Definers om at søsætte negative historier om Facebooks konkurrenter, men afviser, at man bad pr-firmaet om at distribuere eller skabe fake news.
Kritikere fremhæver, at det er et belejligt tidspunkt, at kommunikationschefen tager skraldet - han havde nemlig allerede meddelt sin aftrædelse tilbage i juni efter omkring 10 år i virksomheden.
Mark Zuckerberg fastholder, at han blev overrasket over afsløringerne i New York Times.
Læs også: Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres